nya ränder i mitt nyfixade sovrum

Den senaste tiden har jag hållit på att göra om i sovrummet, jag har varit superinspirerad, samtidigt som jag har varit superfattig (what's new?), samtidigt som jag har varit super-utan-energi (what's new?), så det är hela tiden en fråga om budgetvarianter, och att ta tillvara på dom stunder då jag orkar. Trots det, så tycker jag att jag kommit lång väg (jag har inte alls mycket kvar på min att-göra-/vill-få-tag-på-lista), det har flytit på rätt bra, och det har funkat som planerat. Håller tummarna för att det fortsätter så!
 
Första projektet i sovrummet var det minsta, jag målade om dom tavelramar som var vita, dom fick bli guldsprejade eller svarta. Sedan tapetserade jag om och byggde en trekantig vägghylla, där mina kuriösare ägodelar bor. Båda delarna bra exempel på "ta vad du har" och "billigt som bara den" - jag samlade ihop alla mina tapeter med blå medaljongmönster, och satte upp varje sort så långt den räckte, och när den tog slut så satte jag upp nästa sort. Det innebär att det är en hel del tapetpusslande på väggen (när tapeterna började ta slut och det fortfarande var vägg kvar, så var jag tvungen att ta tillvara på minsta spillbit - tapetseringen är långt ifrån fackmannamässig, men jag är nöjd ändå!), och det innebär också att en del tapetsorter byttes mitt på väggen, eftersom jag dels var tvungen att ta tillvara på varenda snutt, och dels så fanns det inte nog till en hel sista våd av en av tapeterna. Den trekantiga hyllan är byggd på samma sätt, jag letade reda på brädbitar i min stora brädhög (det följde med en sån när jag köpte huset), och försökte hålla dom någorlunda lika breda och tjocka. Det sista hyllplanet fick jag skarva, för jag hade inte en nog lång bräda. Jag hade inte heller något ritning, inte heller någon gersåg, utan byggde allt på fri hand, höftade lite, försökte få till raka vinklar med fogsvans och ögonmått. Det lyckades sådär, men till slut så blev det en hylla, och den fyller sin funktion.
 
Det sista projektet har ni inte sett förut, det är det som jag ska visa nu. Jag har ju surrat om att klä om sängen i randigt tyg, och tidigare i veckan fick jag hem det tyg jag hittade på tradera. Det var inte en speciellt stor tygsnutt, så jag klippte det i remsor, som jag sedan sydde ihop till en enda lång. Den häftade jag fast under sängen, och sydde fast i madrassen, och det funkar. Och det blev supersnyggt! Nu behöver jag bara få tag på lite mera randigt tyg, jag har en mellanmadrass kvar att klä om också. Jag funderar också på om jag inte är på jakt efter ett nytt överkast. Det jag har funkar helt ok, men skulle hellre vilja ha ett mörkblått/svart, eller svart/vitt, eller vad jag nu hittar som känns helt perfekt. Men ja, slutpratat, nu tittar vi på bilder istället:
 
Som sagt, överkastet funkar, men är inte helt optimalt. Ett snabbt tips: överkastet består av två gardinlängder, som jag sytt ihop. Det utökar valmöjligheterna väldigt mycket när en är på jakt efter ett överkast!
 
Mellanmadrassen är täckt av överkastet just nu, den är alltså lika tjock som resårmadrassen, och så har jag en tunnare bäddmadrass överst. Jag behöver inte få tag på ett likadant randigt tyg som på resårmadrassen, det kan vara tunnare ränder, bredare ränder, bara det är svart/vitt. Att sängen står direkt på golvet, beror på att mina sängbord  är rätt låga, har jag ben på sängen så hamnar dom alldeles för lågt.
 
När madrassen var klädd, så hade jag lite tygsnuttar över, samtidigt som jag hade en kudde som behövde ett nytt fodral. Enkel matematik! Jag sydde helt enkelt ihop tygsnuttarna (det blev något av ett lapptäcke...), sydde på en pudel, och sydde ihop och satte på dragkedja. Bitvis lite pilligt, men helt klart värt det - jag är så nöjd med resultatet!
 
Jag förstärkte till och med lappeffekten genom att klippa en av tygremsorna i lappar, och sedan sy ihop dom med ränderna kors och tvärs. Om det inte går att göra en skarv osynlig, så är det bättre att förstärka den, så ser den avsiktligt ut istället!
 
Pudeln var ett motiv på en t-shirt, köpt på loppis nån gång. Tröjan skulle aldrig användas, men jag köpte den ändå för att jag inte kunde motstå pudelmotivet. Här, på en kudde, så passar den perfekt! Jag klippte ut pudeln med råge, sydde först en raksöm så nära motivet som jag kunde komma, klippte bort överflödigt tyg ½ cm från sömmen, och sydde sedan en tät sicksack runt omkring. Lite pilligt, men jag är supernöjd!
 
Så snyggt! Kudden är förresten också ett hemmabygge - det är två uttjänta huvudkuddar som jag har sytt ihop till en lång kudde. Bara jag kommer ihåg att kolla efter kuddar på loppis, så ska jag göra en till kudde av det här slaget.
 
Alice godkänner alltihop! Tur är väl det! =^_^=
 
Och så blev det med nya kudden på plats också. Det behövdes att det randiga återkom nånstans! Ännu bättre blir det som sagt med en till randig madrass, och ett annat överkast.
 
En annan plan som jag pratat om, är att byta ut mina två retrobyråer mot en stor gammal krusidullig byrå, som jag då kommer att måla svart. Jag kikar runt på facebook och på loppisar, dom få jag varit in på, men jag förlitar mig helt på att jag kommer att snubbla över den rätta en vacker dag. En som är stor nog, krullig nog, och billig nog. Förhoppningsvis kommer den dagen förr hellre än senare! Ovanpå byrån kommer min nya tjusiga häst att stå och vara dekorativ. Jag ställde den på min ena byrå nu, och visst fungerar det också, men en stor svart häst ovanpå en stor svart byrå, det kommer att fungera ännu bättre. Den stora fikusen jag också hittade på tippen kommer troligen också att stå i sovrummet - inredning känns inte klar, förrän det finns växter i rummet också, tycker jag. Men sen, då är jag hyfsat klar i sovrummet tror jag (om jag inte hittar ett par nya, högre sängbord, så att jag kan sätta fast benen under sängen igen). Det är som sagt inte mycket som ska till!
 
Å, budgetinredning skrev jag i början. Vad sägs om det här: tapeterna hade jag redan hemma, dom var en gång köpte på loppis, jag tror för sådär 10 kr/rullen, tapetlimmet har jag fått. Brädorna hade jag redan liggande hemma, skruvarna tror jag är köpta på Dollar Store nån gång. Färgen till ramarna hade jag också hemma, dels använde jag akrylfärg, dels sprejfärg från Montana, det kan inte ha kostat många kronor den skvätt som gick åt. Det enda jag har köpt nu, är det randiga tyget, det kostade en 50-lapp på tradera (plus en 50-lapp till för frakten), tråden tror jag kom från mormor, så den kostade mig ingenting. För alltihopa har jag alltså lagt ut en hundring! Det kallar jag inredning till budgetpris!
 

Kommentera här: