tapetserat sovrum och snickrad kuriositetshylla

Min färdigtapetserade sovrum har jag nämnt några gånger nu - dags att göra slag i saken och visa er nu! Jag har ju ett tag varit helt insnöad på mörka, murriga, mysiga inredningar, och när jag nu ändå gått omkring och funderat på att tapetsera sovrummet blått, så kändes det här som helt rätt i tiden. Redan när jag flyttade in i huset för två år sedan, så stod jag och vägde mellan tre tapeter, bland dom den mörkaste blåa medaljongtapeten. Då blev det en ljusare fondvägg i grön/beige, med resterande vita väggar, men nu var alltså tiden inne för blåa medaljonger. En massa blåa medaljonger!
 
Den översta tapeten var alltså mitt förstaval, men den räckte bara till drygt två väggar, så jag använde upp det jag hade av dom båda andra tapeterna också, plus en fjärde tapet med blå medaljonger på (den syns på en av bilderna nedan). Om ni liksom jag gillar tanken på att tapetsera med gamla fina tapeter, men föredrar en tapet i hela rummet, kolla in retrotapeter.se - tapethimmelriket för retronördar som jag! En del tapeter finns det bara ett par rullar av, andra finns det 20-25 rullar av, och det räcker garanterat till ett helt rum - om en inte råkar bo i en gymnastiksal förstås... Jag låg i sängen och bläddrade och bläddrade i morse, och hittade en hel massa tapeter jag vill ha. För mig blir det inget tapetköp, jag har inga fler rum att tapetsera på länge, men när det väl är dags, då vet jag var jag ska leta!
 
Första våderna - nu finns det ingen återvändo!
 
Första väggen är klar, och jag börjar kännas riktigt nöjd!
 
 
 
Och så resten av varvet runt. Som synes, så började jag med den mörkblå tapeten, och fortsatte med dom andra allteftersom dom tog slut. Skarven hamnade ibland mitt på en vägg, men det är helt ok för min del. På den sista bilden ovan syns alltså tapet nummer fyra, det är ingen retrotapet, utan av nyare tillverkning. Den vågrätta skarven på den väggen blev väldigt påtaglig, men med en spegel mitt på så funkar det. På bilden i mitten, så syns det också att jag tapetserade rätt över en dörr. Dörren används aldrig, på andra sidan har jag byggt mig en hylla för min tarotsamling, så jag tyckte att det bästa alternativet var att tapetsera över den - den syns betydligt mindre såhär.
 
 
Med tapeterna uppe, så skyndade jag mig att bygga klart min vägghylla också. Den lodräta stöttan fyller en viktig funktion - jag var tvungen att skarva brädan till den nedersta hyllan, och den behöver hjälp för att hålla sig uppe. Med det sagt, så funderar jag på att göra flera såna avdelningar - hyllan är väldigt stor, och det är lättare att gruppera prylar på mindre ytor, det är lättare att få till ett sammanhang.
 
Förresten - tycker ni att tapetseringen eller hyllan ser tafflig ut? Det här är det första rum jag någonsin tapetserar (har tapetserat mindre ytor förut, bara), och jag är definitivt ingen snickare, och den här hyllan snickrade jag på fri hand av skräpbrädor jag hittade på gården. Med mera övning så blir det alldeles säkert bättring, både med tapetseringen och med snickringen!
 
Hyllan fyllde jag sedan med vad jag har av kuriositeter. Som kuriositetssamling, så lämnar den en hel del övrigt att önska, men den växer alldeles säkert på sig med tiden, samlingar brukar göra det... Det jag saknar mest av allt, är mera höjdskillnader i prylarna, jag vill ha mera saker med höjd, så att det blir mer levande. Förhoppningsvis så funkar det att ställa hit en av mina fårskallar, det ger höjd, och det bidrar med mera kuriositetskänsla.
 
I brist på "riktiga" kuriositeter, så har jag samlat ihop vad jag har av udda, fint, gammalt, märkligt, skapat både av natur och människa:
 
Vick Vaporub från när vi var små (jag vet inte om dom datummärkte på den tiden, men är det en datumstämpel på etiketten, så är den från 1971 - det är fortfarande kvar en klick Vicks i botten, och den luktar fortfarande lika gott!), medicinflaskor inköpta på loppis förra veckan (jag ville ha dom redan förra sommaren, men köpte dom inte, jag var superglad att dom fortfarande var kvar!) och en gammal bomullsförpackning (med gammal bomull i!). På hyllan nedanför har jag en del av mina älgtänder (dom ska få en burk när jag hittar en som passar), en gammal getostform och världens slöaste rakkniv. Jag hade för mig att jag hade en pytteliten fickkniv också, men den hittar jag inte, antingen har jag drömt den, eller så har jag helt enkelt förlagt den.
 
På övre hyllan (från vänster) ligger det stenar från Sicilien, två medicinflaskor, snäckor från Sicilien, flera fina stenar (ett par plockade jag på svamputflykt förra sommaren, minns jag rätt så hittade jag dom på den norska sidan av gränsen), en neonrosa dinosaurie utan svanstipp och sentråd från mormors sylåda. På hyllan under står mitt placeringskort från Marias bröllop för tre år sedan, jag tycker det är så fint, det står "Malin - konstnär" på det, så en glasflaska som numer innehåller skatfjädrar, en hjärtformad sten och två gamla bläckflaskor, på andra sidan avskiljningen står två trädockor i militära kläder, och närmast kanten skymtar några kristaller jag fått.
 
 
En liten nunna av trä, en indisk elefantbjällra i mässing, en liten pillerask med pärlemoframsida, en liten elefant, en sjöborre, en parfymflaska, världens minsta hundformade blomkruka, och ett hästhuvud i trä.
 
En kub som jag svetsat, en sjöjungfru, en Bastet-figur, en liten pillerask med Alice valptänder i, ett inramat ATC-kort som passar för bra här för att få vara med sina ATC-kompisar i mina samlingspärmar, och så en liten docka som fått ett nytt huvud (Alice tog en smakbit av det gamla huvudet i vintras).
 
Sånt som inte syns på närmare håll, är bland annat min burk med getingbon, dom ska också få en finare glasburk. Malen som också bor i den burken letar jag efter en fin liten ram till, den ska ramas in och sättas upp på väggen. När jag köpte medicinburkarna så köpte jag samtidigt några småsaker till, bland annat en gammal förpackning med (oanvända) öronproppar, dom står bredvid getingboburken. Längst upp står en charmig kattfigur i keramik och en utsirad träburk som en gång innehållit parfym, och lite här och var står färgglada trädjur som kan vippa med huvudet.
 
Det här är alltså bara en liten början, jag hoppas på att fylla på hyllan så att den blir knökfull med underbara, knepiga, makabra, vackra saker - håll tummarna för att jag har mer att visa upp framöver!
 
Spara

Kommentarer:

1 Birgitta:

Tycker du är superbra på att tapetsera! Akta dig så att du inte åker på att göra det hos mig;)

Svar: :P
Miss Kitten Heart

2 Alicia:

Så heelt fantastisk hylla Malin! Oj, vad med inspiration jag fick, precis en sån skulle jag vilja ha för alla småsaker som är så svåra att placera ut bra annars. Väldigt vackert!

Svar: å vad roligt att höra! jag snickrade min på fri hand, med brädrester som låg ute på gården, skulle jag göra det igen, så skulle jag lägga ner lite energi på att mäta och vattenpassa och rita upp en mall, så att allting blev rakt. det funkar ändå, och operfekt har också sin charm, men det var rätt bökigt att få hyllorna på plats. jag ska hålla kik på din blogg, det vore jätteroligt att se din version! ^_^
Miss Kitten Heart

Kommentera här: