tavelväggar i förvandling

Jag har ju hållit på att måla om tavelramar dom senaste dagarna, efter att i två års tid inte ha varit helnöjd med vita ramar på min grönmönstrade halltapet, så fick jag till slut tummen ur. Jag har inte målat om alla vita ramar, först tänkte jag behålla en del, men skillnaden blev så stor, det blev så mycket bättre, att allt vitt måste få färg. Svart, svartvitt och guld - det passar bra ihop! Såhär såg det ut innan, läser ni inlägget (som skrevs för två år sedan) så ser ni att jag som sagt var tveksam till dom vita ramarna redan när jag hängde upp alla tavlor...
 
Nedre delen av hallen, och dessutom min senaste tavelvägg. I mitt hus är i princip alla väggar tavelväggar! Här är det bara en ram som inte målats om, den vita längst till höger. Den innehåller frimärken med Alice i Underlandet-motiv, och blir förstås randig den med.
 
 
 
Fortsätter man uppför trappen så ser det ut såhär. Dom vita ramarna sticker ut på ett väldigt opositivt sätt, och måste helt enkelt målas om! Det blir som sagt en kombination av svarta ramar, guldfärgade ramar och randiga ramar, och så några tavlor som helt saknar ram. En del av ramarna kan jag måla med färg och pensel, men en del ramar är så plastiga att färgen inte gärna vill täcka, så jag måste köpa sprejfärg. Dollar Store brukar ha billig sådan, jag har provat deras vita färg, men var inte nöjd, förhoppningsvis täcker deras svarta bättre...
 
I sovrummet fick två ramar också ny färg, dels för att dom andra ramarna också var svarta och guldfärgade, dels för att väggarna ska bli blå, så det kommer också att funka bättre med mörkare tavelramar. Undrar förresten om jag ska måla det vita svart på farmor och farfars bröllopsfoto? Det vita känns lite malplacerat här, och svart och guld är ju snyggt ihop...
 
Guld är alltid klassiskt och snyggt när det är krusidulligt, men som jag sagt några gånger - svart är också väldigt snyggt, alla former och detaljer framhävs på ett väldigt trevligt sätt!
 

Kommentera här: