ljuva 80-tal

Jag började dagen med ett serietips, och jag avslutar dagen med ett par filmtips. Filmtipsen är dock främst baserade på snygghet, inte på innehåll, även om jag gillar att titta på dom för handlingen också. Fast jag gillar filmerna först och främst för att dom är fulla med bra musik och snygga kläder, och jag blir alltid inspirerad av att se dom. För ett tag sedan, så tipsade jag om The Carrie Diaries - bra musik, snygga kläder, inspirerande, fast kanske inte världens mest spännande handling, 80-talet sett genom dagens glasögon. Dom här filmerna är original - 80-talet på den tiden det begav sig. Fast den snygga sorten - vill ni hellre se 80-talet som det faktiskt såg ut, kolla till exempel på Varuhuset - då tyckte jag att tjejerna klädde sig jättesnyggt, jag håller inte riktigt med nu...
 
 
Pretty in Pink var förmodligen det som först väckte mitt intresse för kläder och för att skapa sin egen stil, mina favoritscener i filmen är (och har alltid varit) dom som rör sig kring Andies kläder, introscenen och där hon syr sin balklänning tex. Balklänningen tyckte jag var fantastisk då, nu tycker jag nog att hon saboterar två redan fantastiska klänningar... Däremot har filmen världshistoriens kanske taffligaste filmkyssar, det är nästan så att skämskudden åker fram...
 
 
Susan, var är du? är också en favorit som bidragit till mitt klädintresse. 80-tals-Madonna, liksom, hur mycket bättre kan det bli? Och några av hennes bästa låtar dessutom, då är det lätt att överse med att hon inte är världens bästa skådis. Hennes jacka är rena drömmen, hennes hattaskväska (med innehåll!) likaså. Handlingen är lite mer utvecklad här än i Pretty in Pink (som går ut på att hitta en dejt till balen, och kan fattiga och rika dejta?), det involverar mord och minnesförlust och trollkarlsassistenter. Ja, och snygga kläder och bra musik, då!
 
Söndag kväll, goda saker i skålar (eller te och scones, eller vad ni nu myser med), och två riktiga 80-talsklassiker - kan det bli bättre än så? Ladda inför nästa vecka med nygammal inspiration, och var lite äventyrlig när ni väljer kläder på morgonen. Häng på lite extra smycken kanske, rentav ett par avklippta näthandskar, eller våga hatt och rosa från topp till tå, eller bara olika örhängen - ett stort och flashigt, ett (eller flera) mindre... Jag ska se klart Santa Clarita Diet, och sen ska jag försöka bestämma mig för vilken av filmerna det blir, Pretty in Pink eller Susan, var är du? - inspiration till att leka lite i garderoben kommer garanterat, det vet jag!
 

Kommentera här: