en tjuvkik

Idag är jag rätt slut, jag har ont i ryggen (ischias) och jag har inte sovit mycket inatt, men jag kan inte luta mig tillbaka och vila på mina lagrar. Jag jobbade på i vardagsrummet mest hela dagen/kvällen igår, och jag blev 2/3 klar med tapetseringen. Jag har en rulle kvar, och enligt mina uträkningar så borde den räcka utan problem till kvarvarande synliga ytor. Bakom bokhyllorna får det helt enkelt vara tapetlöst! Det är inte speciellt stora ytor som syns, bara en remsa ovanför bokhyllorna, och där brukar jag ändå ha fullt med saker. Dessutom är planen att bygga in översidan, då borde det synas ännu mindre. Ikea har färdiga överhyllor till Billy, men jag tror att jag har för lågt i tak för det. Dessutom är det billigare att bygga själv...
 
 
Såhär långt har jag alltså hunnit, dom båda fönsterväggarna är klara. Som vanligt, så är det inte på minsta sätt proffstapetserat (det är bara mitt livs andra rum som jag tapetserar, jag tycker att det är bra jobbat ändå!), det är en del paniklösningar och skarvar, dels för att jag mätte fel ett par gånger, dels för att jag måste ta vara på minsta lilla tapetsnutt, eftersom jag bara har en begränsad mängd tapet. Knappt tre rullar, det räcker inte till hela rummet, och eftersom den är gammal så är det inte bara att köpa en rulle till.
 
Jag tog middagspaus i det här läget, det började vara mörkt, och jag var trött och hungrig, planen var att fortsätta tapetsera efter maten. Efter maten orkade jag inte ens tänka på tapeter, så jag började fylla på dom bokhyllor som inte skulle flyttas runt något mer. Skönt att inte ha allting kvar till på slutet! Dessutom så är det ett projekt bara att ställa in böckerna - dom ska organiseras, dom ska stå i ett visst system, jag vill att en del ska vara synligare än andra, och så ska alla få plats. Det blir en del omkringflyttningar innan jag är nöjd, och just nu vet jag inte om jag får ihop det utan massiva omflyttningar - jag har tex flyttat ihop alla pärmar och tidskriftsamlare på ett ställe, dom passar jättebra där, men vad ska jag göra med dom böckerna som stod där pärmarna/tidningarna står nu? För jag är så nördigt anal, så jag delar dessutom upp böckerna i facklitteratur och skönlitteratur, dom har tre bokhyllor var, och jag vill inte blanda dom om jag inte absolut måste. Japp, jag har starka känslor när det kommer till bokorganisation!
 
Möbler har jag också åsikter om, jag tycker mycket om min nya soffa, den blir jättefin i mitt nytapetserade vardagsrum. Jag gillar också mitt soffbord (även om jag köpte det som en slags "i brist på bättre"-lösning för 40-50 kr på Röda Korset i Östersund), men det är lite väl stort. Jag vill inte trycka upp soffan mot en vägg, nu står den ganska långt ut i rummet, och jag tycker att det funkar bra. Men - då hamnar soffbordet väldigt långt ut i rummet, det blir väldigt påträngande, det är ett väldigt litet rum (bland dom minsta vardagsrum jag nånsin sett, faktiskt). Jag skulle alltså gärna vilja ha tag på ett mindre soffbord, kanske runt eller ovalt, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Jag kikar alltså runt, rätt vad det är så dyker det upp något. Billigt måste det förstås vara, men det gör inget om det skulle krävas lite fix och färg.
 
Apropå fix och färg. Moraklockan på bilden har min farfar gjort, jag tycker mycket om den. Men - den är så väldigt vit! Jag funderar på att måla den svart, jag är rätt säker på att den skulle bli supersnygg! Jag har också ett stort gammalt köksskåp i vardagsrummet, jag använder det till garn och tyg, det funkade bra i sin originalfärg när vardagsrummet var vitt, men nu är det dags att måla det också. Svart där också? Eller grönt? Eller brunt, så att det smälter in i väggen?
 
Magen är full med frukost, jag tror jag behöver en kopp te till, och en stund framför datorn, innan jag är redo att tapetsera klart. Nu längtar jag efter att bli klar, att få allt på plats! Upp med gardiner, in med blommorna igen, böckerna i sina hyllor... Och ut med tapetseringsskivan (en stor träskiva som jag helt enkelt lägger på köksbordet, lutar dock åt att investera i ett tapetbord, mycket lättsammare och tar mindre plats), och få ordning i köket igen. Det blir full fart idag också!
 
Spara

Kommentarer:

1 Jenny:

Det blir jättesnyggt med den tapeten!
Jag känner också av min ischias just nu,
antar att det beror på vädret...
Klockan skulle bli ännu vackrare i svart <3
Ska bli roligt att se när du är klar :)
Jag har ju en del att stå i här hemma också...
önskar bara att jag hade mer ork & kraft!
Beundrar dig verkligen för att du fixar att tapetsera!
/Jenny

Svar: jag blev jättenöjd! synd bara att den inte räckte bakom bokhyllorna också, men vem vet - en vacker dag kanske det dyker upp en rulle eller två! jo, vädret, och den ovana fysiska aktiviteten. klättra upp och ner på pallar, lyfta och bära högar med böcker... men det är värt det! idag ska jag bara sätta upp gardiner också, sen ska jag luta mig tillbaka! fast jag ska tapetsera en vägg till i övre hallen, och jag känns sugen på att sätta igång med det, så det kanske inte blir så långvarig vila...
klockan skulle bli superfin i svart, tror jag, nu känns den väldigt vit och väldigt påträngande! i fikarummet där jag jobbade i sommar, så står en jättefin moraklocka, väldigt kurvig, med en månkalender, den ska målas svart enligt ägaren. den kommer att bli helt episkt fin då!
jag är rätt säker på att jag är bipolär, det blir förhoppningsvis en utredning nästa år (en väldigt utdragen process, mest beroende på att min psykolog är dålig på att få tummen ur), så för mig är det av eller på. antingen så är jag hyperaktiv, gör massor av saker, och klarar inte att sitta still (sitter jag vid datorn, så kollar jag mobilen, bläddrar i tidning/bok och handarbetar samtidigt). eller så är jag helt slut, klarar inte något, sover mest, läser en del. jag föredrar helt klart att vara hypoman!
tapetsera är mycket lättare än vad jag hade trott! det är väldigt förlåtande, tapeterna kan skjutsas runt på väggen, placeras om, det tar en stund innan dom torkar fast. bara man mäter rätt, har koll på mönsterpassningen (dvs att inte klippa för snålt så att man måste pussla ihop bitarna), och att ha en vass tapetkniv, så är det inte alls så krångligt! däremot lite beroendeframkallande, och så får åtminstone jag en stor kick av att ha fixat det på egen hand! alla små fel och brister stör mig inte alls, jag ser bara det fina!

(ps! synd att du inte bor lite mer lokalt, jag tror att vi skulle komma bra överens, vi har mycket gemensamt!)
Miss Kitten Heart

2 Jenny:

Hoppas utredningen går bra & och att du får rätt hjälp, måste vara skitjobbbigt att pendla mellan att ha energi och sedan bli helt slut. Jag har fibromyalgi, ME/CFS & Hypotyreos, så mitt bekymmer är att jag har en massa idéer som jag vill förverkliga, men ingen ork + en massa värk. Och skulle jag nån gång få lite mer ork, så går jag alltid på niten att göra för mycket, vilket då leder till att jag blir febrig, förkyld & känner mig influensasjuk. Har varit sjuk sedan 1999 så jag borde lärt mig vid detta laget vad jag tål & inte tål...Jo, det är synd att vi inte bor närmare, men samtidigt så är jag ganska så osocial av mig på grund av att jag är så trött. Därför tycker jag att Facebook är så bra, för jag har trots allt en del vänner där, även om jag aldrig träffar dem, så känns det ändå som att jag får något positivt utbyte av det. Om du vill så kan vi bli vänner på FB, som du skriver så har vi säkert mycket gemensamt :)

Svar: jag har/har haft vänner med fibromyalgi, jag har sett hur det sliter på kropp och sinne, så jag avundas dig inte, dessutom med andra diagnoser uppepå det! jag har iaf mina hypomaniska perioder, även om jag i efterhand tar mycket stryk av det, så är det på något sätt dom jag lever för. jag är fruktansvärt osocial, dels är jag introvert så att det skriker om det, dels gör mina depressioner att jag inte klarar av människor några längre stunder, ofta inte alls. men jag saknar någon som delar mina intressen, någon att gå på loppis med tex. annars har jag också huvudsaken av mitt sociala liv på fb och andra forum. hur klarade jag mig innan internet? :O
sammanfattning: japp, fb-vänner låter helt ok! ^_^
Miss Kitten Heart

Kommentera här: