spara pengar

Det första inlägget jag skrev om low buy, var inspirerat av en video av den här youtubaren, Christine Kobzeff, och nu har hon gjort en till video på samma tema - olika sätt att begränsa sina utgifter. Den förra videon är fortfarande väldigt aktuell för mig, och den här likaså. Jag betalade av mina skulder förra våren, jag har fortfarande kvar en del på CSN, och jag har en ny skuld till skattemyndigheterna, som inte godkände mina rotavdrag förra året, och sen är det förstås hela den här väldigt-liten-inkomst-grejen... Som sagt, en väldigt aktuell video för mig. En del av hennes tips har jag redan genomfört, jag har sagt upp alla mina prenumerationer till exempel, andra tips är inte aktuella (jag går inte på bio, jag köper inte dyra drycker ute, jag har bara en bil, och den är fullt betald, osv), men det är fortfarande gott om tips för mig att ta till mig. 
 
 
Jag har förresten ett par egna tips (jag har egentligen massor av tips, jag är bra på att hitta billiga lösningar!):
 
- Igår var Sigrun här och åt, hon hade med sig mat, jag stod för grillandet. I grillen funkar det jättebra att elda med ved (som jag tänder med tändklossar, inte tändvätska), och ved har jag massor av, och det kostar mig ingenting. Att dela på maten är också en bra grej, så slipper en person stå för hela den kostnaden. Sigrun hade det mesta hemma till sin potatissallad, och köpte bara ett par ingredienser, jag gjorde vitlökssås och vinägrett, och hade grejerna hemma till det också. Middagen blev jättegod, och kostade inte mycket.
 
- Jag har ett gäng systrar och syskonbarn, så födelsedagar och jular kan bli väldigt kostsamma, särskilt som det är nån som fyller år mest hela tiden. Jag har dels skurit ner en massa på julklappar och presenter, jag ger inga julklappar längre, eller väldigt få, och samma med födelsedagspresenter. Och när jag ger, så gör jag gärna presenterna själv - billigt och personligt. Eftersom jag har en massa material liggande hemma, så behöver jag sällan köpa nånting sånt, det enda som kostar är min tid, och tid har jag hur mycket som helst alldeles gratis. Just nu har jag en egentillverkad födelsedagspresent till en syster som nyss fyllt år, jag håller på med en julklapp till en kompis, och jag ska byta ett paket med en kompis i USA (det är sådär 10 år sen sist!), och jag har gjort/håller på med egentillverkat till henne också, som jag bara ska komplettera med ett par ätbara saker från affären.
 
- Bensin är ett problem, det är dyrt, det slukar mycket av min tillgängliga inkomst, och enda sättet hittills som jag lyckas hålla ner den kostnaden, är att köra bil så lite som möjligt. Jag tror inte att det är mycket mer än så jag kan göra på den fronten...
 

Kommentera här: