the diviners - libba bray

Jag firade internationella kvinnodagen med att tipsa om böcker med starka kvinnliga protagonister, även om mitt andra tips inte var på en bokserie jag tyckte om, utan en jag blev besviken på. Häromdagen läste jag ut en annan bok på samma tema, 20-tal och flappers, och den var mycket mycket bättre, så bra att jag måste tipsa om den.
 
Faktiskt var det det snygga omslaget som fick mig att köpa The Diviners av Libba Bray, men det faktum att hon skrivit trilogin om Gemma Doyle låg henne inte i fatet. Som sagt, 20-tal och flappers och speakeasies, men också det ockulta, och en mördare som hängdes för 50 år sedan, men nu mördar igen, och risken för jordens undergång. Det är helt enkelt en bra bok, välskriven, lättläst, och en riktig sidvändare. Det bästa? Det är den första i en serie, så det blir fler böcker att se fram emot!
 

Kommentera här: