en riktig familjehelg!

Jag träffar så sällan folk, och ännu mer sällan så är jag borta över natten, så att åka till Suss på Rödön i helgen, och att dessutom sova över, det kändes nästan som ett äventyr! Syster Jessica har flyttat upp till Jämtland igen, efter över 25 år i Nynäshamn, och det är vi alla väldigt glada för! Hon ska flytta in på Suss sambos gård (ja, hennes gård blir det väl också) i ett eget litet hus, och hon frågade om jag och Maria ville komma och hjälpa till att tapetsera. Klart vi ville! Jessicas son var också uppe och hälsade på förra veckan, så det blev rena familjesammankomsten (även om det fattades både en syster och flera systerbarn också) - det har varit så sällsynt att vi kunnat träffas dom senaste åren (ja, ända sedan först Jessica, och sedan jag och till sist Linda flyttade ner till Nynäshamn, och när jag sedan flyttade upp igen, och Suss flyttade till Frösön, och sedan Rödön - vi har helt enkelt varit väldigt splittrade!). Nu väntar vi bara på att Linda ska ta sig hem också, så är vi nästan alla här igen! ^_^
 
Men ja - det blev tapetserat (Maria gjorde största delen, det är svårt att hjälpas åt, och hon kan easy
up, jag har nästan bara tapetserat vanliga papperstapeter, så jag har en helt annan teknik), jag skulle klistra upp fuskkakel, men det fäste inte, vi bar en del möbler, men mest av allt så umgicks vi!
 
Nästan det första vi gjorde, var att gå runt och titta på alla djuren - dom har köttgård, så det finns en massa tjurar, och så ett gäng grisar (med alldeles nya grisbebisar! ♥), några höns, tre hästar, och så katter och en hund (på första bilden!). Jag åkte också UTV för första gången, ett himla praktiskt fordon när man bor på landet!
 
Vi umgicks ute i Jessicas hus när vi höll på och fixade, och vi umgicks ännu mer när vi var inne hos Suss - vi åt tex en massa god mat! Jag önskade japansk mat av Suss, hon är duktig på mat, och gör gärna utländsk mat (och jag är inte duktig på mat, och får inte utländsk mat att smaka rätt, särskilt inte japansk mat). Jag föreslog något som inte behövde vara så krångligt, gyoza eller ramen tex, och ramen blev det, men Suss gjorde förstås inte den enklaste versionen! Jag tog inte någon bild på min egen skål, men tänk er alla goda sakerna, fast med tofu istället för kött, och en grönsaksbuljong som var otroligt smakrik - jag fattar inte ens hur man kan åstadkomma något sånt! Till lunch dagen efter, så gjorde hon en wok med tofun som blev kvar (jag öste upp den i buljongen som var kvar, så att den skulle dra till sig alla smaker), och det blev också otroligt gott! Sen berättade Suss att hon var nervös att det inte skulle vara gott, eftersom hon inte är van att laga vegansk mat - det här är det godaste jag ätit på länge! Sist jag åt så god mat var nog för 1½ år sedan, när jag åt indisk mat hos Suss! ^_^
 
Och sen så satt vi uppe ett tag, surrade och skrattade och drack vin, och sen gjorde vi kväll i oväntat rimlig tid - man kan inte kalla oss nattugglor direkt... Lika bra det, för jag vaknade vid tre-tiden, och kunde sedan inte somna om... Till sist så klev jag upp vid sex-tiden, jag tänkte att jag skulle börja på disken, men då stod Suss redan vid diskbänken. Jag hjälpte förstås till, och sedan tog vi UTV:n med skräp till återvinningen, och sedan tog vi den och hämtade spån till grisarna (jag sade ju att den är praktiskt på landet!) - dom där två timmarna innan någon annan vaknat, bara med Suss, var supermysiga! Men det var förstås lika mysigt sedan, när vi kom tillbaka och huset började vakna, och frukosten stod på bordet!
 
Jag och Maria åkte hem på eftermiddagen, skönt att komma hem till Alice och katterna, men tråkigt att åka så snart! När jag kom hem efter att ha varit och hämtat Alice hos Sigrun, så hann jag inte mer än att duscha och äta middag och gå ut med Alice, innan vi somnade på soffan - till halv sju lyckades jag hålla mig vaken... Jag sov på soffan till klockan tolv, var ut och kissade med Alice, och så gick vi och lade oss i sängen. Halv ett sov vi igen, och jag sov ända till klockan sju - jag kan inte minnas ens när jag sov så många timmar! Hur trevligt det än var att vara hos Suss och att träffa systrar och systersöner, så var det slitigt också, och två dagar senare är jag fortfarande väldigt trött. Men jag ser redan fram emot att åka och träffa dom nästa gång (för hitåt verkar det stört omöjligt att få dom!), jag tror att jag ska åka och storhandla i stan nästa vecka, det är så mycket billigare att handla mat där, så jag tjänar in bensinkostnaden. Och då kan jag passa på och träffa Suss och Jessica igen också! Och så får jag se hur mycket det gått framåt med Jessicas lilla hus - vid det laget har hon förhoppningsvis kunnat flytta in! ^_^
 
Dagens soundtrack råkar bara vara musiken jag har i bakgrunden när jag läser, så det har inte något att göra med något. Faktum är, att det har inte ens något att göra med boken jag läser - det är rätt ovanligt! Men, jag vet inte vad jag skulle kunna spela som funkar med Janet Evanovich böcker om Stephanie Plum, särskilt som att det allra helst måste vara något som är instrumentalt/klassiskt. Jag skulle annars säga tex soundtracket till Sopranos (det är en del maffiafolk i hennes böcker), men det är bara en massa låtar, sånt som jag skulle kunna sjunga med till, och det går inte, för då kan jag inte koncentrera mig på det jag läser. Men lite skandinavisk musik med folkkänsla, det funkar för det mesta!
 
 

Kommentera här: