en kik på mina växter

Ni vet ju hur jag är - ena stunden så slukas mitt intresse av ena saken, nästa sekund så slukas det av andra saken, och efter det så är det nästa sak, och sedan nästa, och sedan den första saken och sedan den tredje, och så vidare i all evinnerlighet. Det bästa är förstås när jag håller mig till samma saker om och om igen, för då har jag redan böcker, filmer, serier, youtubevideos/-kanaler, pysseloch fix-material osv om just den saken, om jag hittar något nytt intresse, så måste jag leta rätt på nya böcker, filmer, serier, youtube, material osv, för det är ju så jag funkar: när jag hyperfokuserar, då hyperfokuserar hela mitt liv runt det. Jag är alltså väldigt glad när jag återupptäcker en gammal favorit!
 
Som nu! Jag har blivit alldeles nykär i krukväxter, och det är evigheter sedan sist! Tyvärr så har tiden som gått sedan senast satt sina spår i mina köksfönster - många växter har dött, och andra har fått ohyra och slängts bort. Mitt hem har i alla tider varit fullt med gröna växter, idag är det tyvärr inte fallet... Jag har dock gjort vad jag kan för att göra det bästa av vad jag har:
 
Den här till exempel - det är en hoya compacta, eller en porslinsblomma med krulliga blad. Jag fick den som skott för många år sedan (jag minns inte om jag hade flyttat till huset för nio år sedan, eller om det var innan dess), och den har inte växt speciellt mycket, och inte heller blommat. Jag har haft den på en blombåge i en massa år, och jag vet inte om det kan ha med saken att göra - att den inte haft utrymme att växa, och att ljuset inte kommit åt, den är fruktansvärt kompakt nu! Så jag tog loss den från bågen, så att den ska få leva lite mer fritt istället, och jag ska se ifall jag till och med får möjlighet att hänga upp den framöver. Jag har en vanlig porslinsblomma i sovrumsfönstret, och trots att jag glömmer bort den för det mesta (den får inte ens vatten en gång i månaden för det mesta...), så är den fin och blommar lite då och då, så det är uppenbarligen ett bättre sätt att ha dom på - ganska mycket ljus och lite vatten, och hängande. Å - och vad alla mina blommor skulle behöva, är mer näring, jag glömmer alltid bort att ge dom näring!
 
Det här fönstret är ett av dom två som ser någorlunda ok ut, men även här så är det väldigt glest med växter jämfört med vad det brukar vara. Jag har en vas med gullrankeskott, en nerklippt tradescantia (fådd av grannen Gerd, men den var mycket större och finare när jag fick den av henne...), en peperomia (fått av kompisen Malin, från hennes urgamla planta!), och så compactan ute på högra kanten, och hängande har jag två hängkaktusar (rhipsalis) som är i stort behov av nya krukor - det har dom behövt i flera år, men jag hittar inga lämpliga krukor...
 
I det andra köksfönstret så ser det riktigt sorgligt ut, växtmässigt - jag har en aloe, som kommer från ett skott jag fick från Maria sedan hon varit på Sicilien. Den rumphuggna växten bredvid är en påsklilja, den väntar bara på att snön ska smälta, så ska jag gräva ner lökarna i rabatten.
 
Det tredje köksfönstret är det sorgligaste av allihopa... Jag satte upp hyllorna för att ha övervintrande pelargoner på, och jag har också haft dom fulla med suckulenter. I vinter har jag haft små paradisträdsplantor här, men en har flyttat in i vardagsrummet, två har jag gett till Jessica, och den sista ska också få flytta in i vardagsrummet när den har planterats om. Att plantera om måste förmodligen vänta tills förrådet har tinat fram, för det är där jag har mina lerkrukor - ja, dom som finns kvar, jag sålde det mesta av vad jag hade förra sommaren. Jag hoppas och tror att jag sparade dom större krukorna!
 
Det här vardagsrumsfönstret är mitt andra fina fönster. Jag flyttade hit min high chaparall för ett tag sedan, den stod i ett västfönster förut, men jag tänkte att den får mer ljus här i östfönstret, och kanske växer den mer då (och om den får en större kruka...) - high chaparall kan bli jättestora! Här står som sagt ett litet paradisträd också (den behöver också en större kruka) och två kaktusar, och så har jag min apsvans hängandes. Den behöver också en större kruka, men jag törs inte plantera om den - när man rör vid den, så ramlar bladen av i drivor!
 
Sista vardagsrumsfönstret är inte så mycket att hurra för heller - ett paradisträd (alla mina paradisträd härstammar från mitt stora paradisträd) och en slags aloe, det är allt. Aloen behöver förresten också en större kruka...
 
Imorse så bar jag ner det här blomsterbordet från sovrummet (jag flyttade på soffan så blombordet får plats - jag har bestämt mig för att det är vår nu, och slog av elementet, och då kan jag ha soffan stående på sin vanliga plats framför elementet), det hade jag också fullt förr i tiden, nu är det bara mitt gamla paradisträd som står där.
 
Det har varit med ett tag - minst 15 år, men förmodligen några år äldre, jag köpte det när jag bodde i Nynäshamn som en liten planta. Tyvärr så har jag inte varit så snäll mot den som den hade önskat, även paradisträd kan bli enorma! Min är lite dvärgväxt, och bladen är ihopskrumpna. Det senare är lättfixat, den behöver bara mer vatten (men jag ska ta det försiktigt, jag lyckades vattna ihjäl min svärmors tunga och svärmors bandrosett när jag försökte rädda dom från torkningsdöden). Det förra är förmodligen en kombination av brist på vatten, brist på ljus och brist på näring... Jag ska i alla fall försöka vara snällare med den, det har den gjort sig förtjänt av, så mycket vanskötsel som den har fått stå ut med genom åren!
 
Och det är vad jag har i blomväg just nu (ja, förutom porslinsblomman i sovrumsfönstret, och jo - jag har ju en ampellilja och en gullranka i varsin ampel i vardagsrummet också) - som sagt, jag har alltid älskat växter och haft mycket, nu känns det väldigt trist och rumphugget! Jag vill gärna ha mer växter igen, men samtidigt så är jag rädd för att skaffa nya, jag vill inte att dom ska dö för mig, och jag vill inte att dom ska få en massa ohyra. Kaktusar och suckulenter är vad jag har mest framgång med, men även såna har jag haft ihjäl, eller så har dom fått tex ullöss, så tyvärr så har jag inga supersäkra kort (utom mitt paradisträd och min porslinsblomma! ^_^). Jag får väl helt enkelt fortsätta att föröka paradisträdet, även om jag gärna hade velat ha en lite mer blandad kompott... ^_^
 
Apropå växter, så blev jag idag påmind om en gammal goding till film, jag tror att jag ska se den idag. Hennes växthus är en dröm för växtälskaren!
 
 
Egentligen så spelar jag en Wednesday-spellista idag, men om jag ska dela något som är mer växtfokuserat, så är det lämpligare med en Morticia-spellista:
 
 

Kommentera här: