hejdå margit

Det är många kändisar och legender som har dött som senaste åren, en del har varit sorgligare än andra, men den senaste i raden är den som känns mest, tror jag. Margit Sandemo, författaren till Sagan om Isfolket och Häxmästaren och många fler serier och fristående romaner. Hon var gammal, det var väntat, men ändå så är det med sorg i hjärtat som jag läser om det. Hennes böcker har följt mig sedan jag gick i högstadiet, och jag läser dom fortfarande ibland. På sätt och vis så är dom min snuttefilt, när jag inte orkar och klarar av att läsa något annat, då brukar det bli en Sandemo-bok. Jag har Isfolket, Häxmästaren, Legenden om Ljusets Rike och Dom svarta riddarna, jag tycker om alla serierna, jag har läst alla många gånger, så det är bara att greppa en ur högen. För att hedra och minnas Margit Sandemo, så väljer jag den allra första, Trollbunden, och läser åtminstone Isfolket från början till slut. Hon har varit en trogen följeslagare i 30 år, jag är inte redo att släppa taget riktigt än...

Kommentera här: