vill göra kläder

Min lust till nya kläder och roligare garderob, för också med sig en lust till att skapa nya kläder - jag har en kjol som ska sys klart, den var en gång en klänning som var för liten, genom att kapa den så passar den som kjol istället. Jag har en blus som passar väldigt bra till, nu funderar jag på om jag ska sy ihop dom till en klänning, eller låta dom vara i två delar. Jag har också en tillklippt blus, jag har redan sytt flera av samma mönster, jag vet att dom blir för små. Samtidigt - jag vill se om den blir så snygg som jag tänkt mig när jag valde tyg och gjorde om mönstret. Dom andra blusarna är superfina, jag har lekt med mönster och färger, och gjort varje blus lite olik i modellen, och rent logiskt borde jag lägga upp dom till försäljning, men dom är så fina att jag inte har hjärta till det... Och så vill jag alltså sy klart en till, som jag inte kan ha... Jag har en helt annan fundering också, jag har ett nät-/tylltyg i guld, när jag kikade på pinterest igår, och såg alla fina transparenta överklänningar, så kom jag att tänka på det. Jag tror att tyget räcker till att sy en klänning i enkel modell, jag tänker som ett linne upptill och en vid kjol, generöst i storleken. Grejen är den - hur ofta kommer jag att använda en guldklänning? Den kan bli hur bra som helst, den kan bli helt hemsk, det är det spännande med att hitta på och att tänka utanför ramarna, men frågan är ändå - kommer den till användning? Ska jag ha den när jag går på hundpromenad? När jag tar en tupplur på soffan, eller maratontittar på kriminalserier? När jag åker in på byn och handlar mat? Jag har inte direkt ett liv som har ett självklart utrymme för en guldglittrig klänning...
 
Medan jag funderar på syprojekt, så tänker jag samtidigt på stickprojekt. Dels har jag åtminstone tre påbörjade sockpar som borde stickas klart, men istället tittar jag på tröjmönster... Jag har ett svart ullgarn som jag inte vet vad det vill bli, jag försöker tänka praktiskt och inte bara på vad garnet räcker till, och på vad som är fint. Jag försöker tänka på hur jag vill att min garderob ska se ut, vad jag tycker fattas, vad som funkar med det som finns. Jag hittade den här tröjan, och jag gillar den mycket, den är lös i passformen (precis som jag vill ha det just nu), garnet räcker (måste jag köpa mer, så är det frågan om ett nystan kanske, men jag tror inte det), och den har detaljer som förhoppningsvis är roliga att sticka, och som gör den lite extra snygg. Problemet? Bläcket tog slut när jag började skriva ut mönstret... Tröjan står definitivt på kö, men får vänta tills jag köpt bläck.
 
 
(Jag har förresten en annan tröja som stått på kö i ett par år, den är det mest over the top man kan tänka sig, men ursnygg tycker jag. Den ska bli stickad nån dag, jag ska bara hitta lämpligt garn först!)
 
Eftersom tröjan jag vill börja sticka inte är ett alternativ förrän hela mönstret är utskrivet, så kanske jag borde se det här som universums sätt att säga att det är dags att sticka klart lite sockar? Jag får pengar om två veckor, på två veckor borde det inte vara några större problem att sticka tre sockar. Det ena paret tar lite längre tid, där måste jag hålla koll på mönstret, räkna och greja, dom andra två är betydligt mindre krävande att sticka. En vecka på det första paret, en vecka på dom två andra? Varför inte, man ska ju ha mål i livet...
 
Apropå mål i livet. Det slutar ju aldrig snöa, så idag måste jag ut och skotta. Igen. Gården är täckt av åtminstone en deci snö, och brevlådan måste skottas fram bättre - jag tror att brevbäraren höll på att fastna igår, han lämnade iaf märken efter framskärmen i snön...
 

Kommentera här: