hejdå plast!

Jag tömmer min soptunna kanske tre gånger per år - det jag slänger där, är huvudsakligen matavfall och kattavfall (dvs från kattlådan). Mitt huvudsakliga skräp är sånt som jag sopsorterar - papper, kartong, glas, metall osv. Det vanliga, alltså! Jag har känt mig miljövänlig när jag sopsorterar, det är ju det vi har lärt oss - att sopsortera för miljöns skull. Och det är förstås oändligt mycket bättre än att inte sopsortera alls! Men, efter att ha tittat på en massa videos om zero waste och low-impact, efter att till en början känt mig rätt duktig ändå, så har jag lärt mig att sopsortering och återvinning tyvärr inte är tillräckligt. Särskilt plast är fortfarande en miljöbov, trots återvinning - bara en del av den plast som vi sorterat återvinns, plast kan bara återvinnas ett litet antal gånger innan det blir sopor, och dessutom är plast överhuvudtaget det som vi sopsorterar allra minst, dvs en stor del av plasten hamnar i fjärrvärmeverk och i naturen. Dessutom - 95% av en produkts avfall sker innan vi köper den, i produktion, i transport osv.
 
 
För att sedan ta det på macronivå, på min egen personliga nivå, så är återvinning rätt bökigt nu när jag inte har en fungerande bil. Om sopsorteringspåsarna samlades på hög förut, så är det ingenting jämfört med vad dom gör nu - jag har 15 km till närmaste återvinningsstation och 20 km till närmaste soptipp. Det tar plats att sortera, plats som jag inte har, och det tar ännu mer plats att förvara det sorterade tills jag kan ta mig iväg med det, och den platsen har jag ännu mindre.
 
Många bra skäl till att försöka åstadkomma så lite skräp som möjligt, alltså! Något som är hyfsat lätt att åstadkomma, är att börja kompostera mitt matavfall istället för att slänga det, det borde dra ner soptömningen till sådär en gång om året eller så. Jag ska snickra ihop en kompost, jag har material, jag har tid, däremot måste jag hitta nån slags nät att ha i botten för att hålla gnagare borta. Att döma av Selmas fångster, så har vi gott om gnagare!
 
Annat som jag kan göra utan något större problem, är att öka på mängden återbrukbara ägodelar och att minska på/upphöra med engångsgrejer. Detta har jag hållit på med i många år till en viss del (att använda tygpåse istället för plast tex), men uppenbarligen så kan jag dra det flera snäpp längre. Jag har i och för sig använt disktrasor i tyg i flera år, men gillar den enda stickade trasan jag har så mycket, att jag stickar fler (både för eget bruk och för att försöka sälja). Jag brukar försöka låta bli att använda plastpåsar när jag köper frukt och grönt, men när jag köper många av en sort så tar jag en plastpåse, och det kommer jag att sluta med. Jag håller på att sticka ett gäng frukt-&gröntpåsar (för eget bruk och för att sälja), jag kom på att tvättpåsar (såna man använder till underkläder) också fungerar bra för det ändamålet, och letade reda på dom jag hade längst in i byrålådan. Jag ska också sy mig ett gäng tygpåsar i olika storlekar - lagomt stora för lösgodis/lösviktsnötter, för bröd, te/kaffe osv, vi har inte mycket i lösvikt i våra mataffärer, men det som finns är det bättre att hoppa över engångsförpackningar till.
 
Idag sydde jag ett par större tepåsar i tyg, tanken är att ha dom till mitt iste - sommartid har jag alltid en tillbringare med iste i kylen, det brukar jag göra på grönt te i tepåsar. Tepåsar ska jag låta bli framöver, lösviktste är både billigare och miljösnällare, så för att kunna använda lösviktste i min iste-tillbringare, så behöver jag nånting att ha teet i. Därav tepåsar i tyg. Jag gjorde dom större, så att en påse räcker till en tillbringare, eftersom det får plats mer te i påsen. Jag har den första tygtepåsen i tillbringaren nu, det får dra över natten (jag använder kallt vatten) och så får jag se imorgon om det funkar så bra som jag hade tänkt!
 
En annan tanke, är smörgåsmargarin. Jag kallar mig inte vegan längre, trots att min kost är huvudsakligen växtbaserad, jag vet inte om det finns något namn på min kosthållning - frugalterian kanske. Jag har alltså väldigt lite pengar, och äter det jag får tag på billigt eller ännu hellre gratis. Blir jag bjuden på mat, så tackar jag ja, (nästan) oavsett vad jag bjuds på - min mat är ensidig och näringsfattig för det mesta, allting utöver det är en välkommen bonus! Därav mina försök till köksträdgård och till att ta vara på sånt som växer vilt. Därav (delvis) det här, som jag kom att tänka på häromdagen:
 
Smörgåsmargarin köper jag det billigaste jag hittar, 10 kr för 600 gram, det är tyvärr inte speciellt gott. Dessutom så blir det rätt mycket plastskräp av varje förpackning. Jag började fundera på ett sätt att få billigt smörgåsmargarin, som smakar bra, inte innehåller en massa skit, och som dessutom inte lämnar efter sig en massa plast. Jag hittade egentligen bara en lösning på (nästan alla) dessa kriterier - att göra eget. Genom att blanda smör och rapsolja, så får man i princip egentillverkad Bregott, fast med mindre mängd plast. Priset är den enda nackdelen, jag kommer knappast ner till 10 kr för 600 gram, smör är tyvärr inte speciellt billigt. Däremot är det ofta på extrapris, så jag får helt enkelt passa på då. Rapsolja kommer ofta i plastflaskor, men jag undrar om det inte finns större förpackningar att köpa, typ plåtdunkar. I butiker riktade mot nysvenskar, så brukar det gå att hitta lite av varje av det slaget - storpack i plåt och glas, bådadera mycket bättre än plast.
 
Så ja, planen för framtiden är sålunda att minska ner på mitt skräp, genom att tex tänka innan jag handlar, så att jag får med mig betydligt mindre förpackningsmaterial hem än vad jag får nu. Mjöl och sånt är svårt att undvika att köpa i förpackning, men med tanke på att det är papper, så är det också mycket bättre än plast. Dessutom så kan jag elda upp det, på vintern i vedspisen, på sommaren i eldgropen (när den nu blir klar...), så även om det inte återvinns, så bidrar det inte heller till några sopberg.
 
 
 

Kommentera här: