och igår gick vi på auktion

I motsats till loppisen i förrgår, så var auktionen på betydligt mer gångvänligt avstånd - sådär 400 meter. Istället så regnade det en massa (hurra för regn, men inte så mysigt promenadväder), och Alice gick inte från bron förrän jag satte på hennes regnoverall. Auktionen var inte så mycket att hurra för, jag hittade några småsaker jag gärna velat ha, men inget jag ville ha nog mycket för att stå och vänta in det. Jag gjorde faktiskt ett impulsköp, en av dom första saker som ropades ut - en liten trappstege för en tjuga. Helt lysande bra, nu när jag håller på att måla lister och dörr-/fönsterfoder!
 
Sen hade vi det desto trevligare, Alice och jag - vi gick och hälsade på Karin och Egon, och hade en jättetrevlig eftermiddag. Och rätt vad jag satt där, så plingade det i mobilen - jag hade kunder på loppisen, fast jag inte ens var hemma! Hur bra var inte det? Jag trodde att ösregn var ett säkert väder att fara ut, men det är väl så med inbitna loppare - inget väder är för dåligt! Bosse var i alla fall här och höll dom sällskap, det brukar han göra - han älskar när det kommer folk!
 
Idag har jag målat på den sista panelsnutten i hallen, och så fortsätter jag på trappstegen. Trappan ska jag måla klart med den halvblanka färgen, alla andra snickerier målar jag två varv så långt färgen räcker, så målar jag det sista varvet med matt färg när jag köpt det. Det är inte mycket färg kvar i hinken, och det går rätt mycket när jag målar trappsteg, däremot går det mindre när jag målar lister, och i köket är det huvudsakligen lister som ska målas. Hoppas hinken räcker! Gör den inte det, så spelar det egentligen ingen roll (mer än att det är irriterande), eftersom jag som sagt kommer att köpa en hink till.
 
Jag var ju väldigt skeptisk på färgen till en början, men jag tror att det blir bra (jag har alltid en skeptisk fas i alla mina projekt, då jag ifrågasätter min egen smak). Däremot så skulle jag behöva en massa mer belysning i hallen, problemet är dels att jag saknar uttag, dels att det är väldigt trångt, det är svårt att hitta en plats för en lampa, ännu mindre för flera lampor. Jag vill hänga upp en lampa mitt i själva trappen, väldigt enkelt, bara en sladd, en taklampa (eller rentav en lite större fönsterlampa) och en krok eller två i taket. Problemet där, är att det är väldigt högt, och det finns inget direkt utrymme för en stege - jag måste helt enkelt anlita hjälp av någon som inte har något emot höjder. Det är som sagt en krok som ska skruvas upp och en lampa som ska hängas, ett pyttelitet jobb, det borde gå att lösa tycker jag!
 

Kommentera här: