gamla muggar och nya

Jag har nämnt flera gånger hur mitt tycke och smak och stil har förändrats genom åren - i sommar blir det 26 år sedan jag flyttade hemifrån, det har sett ut på många sätt hemma hos mig! Tyvärr finns det väldigt få foton från dom första dryga 20 åren, dels så fanns inte digitalkameror, och jag var aldrig speciellt bra på kamerahantering, dels så tog jag mest kort på katterna när kameran väl plockades fram. Jag var intresserad av inredning redan från början, men jag var uppenbarligen inte speciellt intresserad av att dokumentera någonting. Det blev bättre sedan jag började blogga 2004 (14 år sedan, tiden går fort!), men under många år saknade jag dels kamera, dels var jag fortfarande rätt värdelös på att fotografera. Summa summarum - jag önskar att det fanns mera bilder hemifrån, jag är glad att jag tar kort på minsta lilla hörn, vartenda litet inköp numera!
 
Det jag snirklar mig fram till, är mina muggar och koppar - dom har kommit och gått genom åren, en har jag haft sedan jag var sådär 10 år, resten av dom jag har är mer eller mindre nya (en del är väldigt mindre nya, dvs jag har haft dom ett tag, även om det inte är närmare 35 år). Jag har köpt många och jag har gjort mig av med många, och en del saknar jag faktiskt. Och som alldeles nyss sagt - jag önskar att det fanns mera bilder bevarade, många muggar och koppar var hur fina som helst! Jag letade reda på gamla bilder på gamla muggar (tack gamla bloggar!), dom flesta av dom har jag inte kvar längre.
 
En del är bortsorterade relativt nyligt (relativt, som i sedan jag flyttade till huset, ungefär), en del har gått sönder, en del har jag inte haft på många år, och några som syns på bilderna (dvs Mupparna-muggarna) har jag fortfarande. Muminmuggarna saknar jag, även om jag saknar dom mindre än vad jag hade trott. Jag är dock väldigt försiktig med att titta på dom nya muggarna som kommer, jag är rädd att det ska börja klia i fingrarna igen, eller att jag ska drabbas av en sakna-attack - det kommer väldigt fina muggar! Dom ljusblåa muggarna (med tillhörande skål och fat på hyllan ovanför) köptes på Åhléns på 90-talet, jag hade kvar dom länge efter att jag gjort mig av med allt annat blått porslin, men till sist såldes dom med. Dom hör till sånt jag saknar! Muggen med indiskt motiv längst nere till vänster var en riktig favorit, jag tror att den gick sönder, jag brukar vara bra på att dänga muggar i diskho och vattenkran. Den saknar jag också, stor och bra, och god att dricka ur!
 
 
Efter lite nostalgi, så bjuder jag på lite nyheter också. På den översta bilden, så syns två tippenfynd - den höga smala svartvita muggen, och den grönbruna muggen under hundmuggen, båda hittade jag i återvinningsboden på soptippen. Gratis är gott! Min nyaste mugg var inte heller speciellt dyr, eftersom jag köpte den på wish - min fina bajsmugg! Ja, min humor ligger på samma nivå som en femårings ibland, jag tycker faktiskt att bajs kan vara riktigt roligt, och bajs-emojin är en av mina favorit-emojis, tillsammans med pudel-emojin. Den är bra på alla sätt och vis, faktiskt den är rolig att titta på, så jag blir glad av att använda den, men den är också stor, den har ett stort och bra handtag, och locket gör att värmen håller länge. Ett väldigt bra köp, helt enkelt!
 
Eftersom jag sällan nöjer mig med det lilla, så vill jag hitta flera muggfynd, både fynd som i "å så fin, jag överlever inte utan den!" och fynd som i "å vad fin, och så billig, snacka om att det går att göra fynd på loppis!". Efter att tagit det lugnt på muggfronten här ett tag, så tänkte jag faktiskt dela med mig av lite önskemuggar, troligen imorgon, kanske rentav ikväll, om jag orkar. Dom är av den första kategorin, jag har hittat och gillat så fina muggar på etsy, så jag måste avreagera mig dom på bloggen. Nej, jag kommer inte att kunna köpa dom. Ja, det gör mig lite sur och bitter. Jag funderar på att börja köpa lotter ibland, det händer ju att folk vinner, utan att försöka så vinner jag definitivt aldrig.
 

Kommentera här: