på köksbordet och som inspiration

Jag tycker om att inreda, att dekorera, att pynta och pyssla och fixa - jag tycker om att göra fint! Tyvärr blir det lätt rörigt och stökigt när jag skapar, och skapar nånting gör jag för det mesta, och det breder oftast ut sig... Alla horisontella ytor ligger tyvärr risigt till, köksbänkar, köksbord, soffbord, skrivbord, alla är för det mesta mer eller mindre stökiga. Just därför njuter jag extra mycket när dom ser hyfsat prydliga ut!
 
Det här är på köksbordet, och den här bilden är faktiskt lite lurig - utanför bilden står det ett gäng burkar sprejfärg (ska försöka sälja dom), en bok med pressade fyrklöver som väntar på en ram, ett par jultidningar, en stickad tröja... Men jag ser förbi sakerna, och ser på allt fint jag också har på bordet! Jag har flera elefantöronplantor, den här är favoriten - den är jättestor och jättefin! Den står i en av alla mina mässingskrukor, på bordet har jag också två skålar och ett grytunderlägg i mässing, för det är ett av mina favoritmaterial. Den svarta skålen på fot är egentligen foten till en ljuslykta (saknar själva glaset dock) i tenn, som jag sprejat svart. I skålarna har jag en massa kristaller - dom hamnade där när jag sprejade om lådan dom låg i, och sedan fick dom bli kvar. Den stora tjusiga papegojan fick jag i födelsedagspresent av Birgitta förra veckan, den hamnade i blickfånget mitt på bordet på en gång, så att jag kommer åt att titta på den ofta. Såna överdådiga krusidulliga kitschiga detaljer tycker jag passar superbra i en inredning som går i mörkare färger, det ger en känsla av viktorianskt, och det gillar jag!
 
En helt annan stil, är den här - hemma hos Amélie från Montmartre, en av mina favoritfilmer, och den som en gång fick mig att få upp ögonen för den murrigare sortens inredning. Såhär har jag velat haft det hemma i många år, men jag har inte trott att jag skulle kunna leva med det någon längre tid. Jag antar att det helt enkelt tog ett tag att mogna - nu känns vita väggar jättetråkigt, fondtapeter känns mjäkigt, mustiga mättade färger och mönstrade tapeter på alla fyra väggar känns alldeles underbart!
 

Kommentarer:

1 Emma - mode - mamma:

vilka fina olika stenar i skålen =)

kram kramis

Svar: Det finns hur fina kristaller som helst! 😍
Miss Kitten Heart

Kommentera här: