monthly makers - böcker - inspirerat av harry potter

 
 
Novembers Monthly Makers-tema är verkligen min kopp te - böcker! Är det något som jag älskar, så är det böcker - jag lärde mig läsa när jag var fyra år, och sedan dess har böcker varit en viktig del av mitt liv, utan en bok inom räckhåll så känner jag mig inte hel. För tio år sedan började jag måla, och även där har jag dragits till böcker - jag använder boksidor i collage och bakgrunder, jag har bundit art journals, jag har målat en del i art journals, och nu har jag förstås mitt bokprojekt, där jag målar om mina isfolketböcker. Många möjliga bokprojekt, alltså! Men, inte helt oväntat, har jag fortsatt mitt insnöande på Harry Potter, och jag har fortsatt göra dekorationer till min HP-gran. Dessutom har jag ett påbörjat projekt som jag inte hann klart, och ett tidigare WIP som jag gjorde klart nu. En jäkla massa Harry Potter alltså!
 
En platt julgranskula i klarglas förvandlades till en "Platform 9 3/4"-kula. Jag började med att måla tegelväggen, först dom ljusa linjerna, sedan teglet i olika nyanser av rött. På framsidan ritade jag en cirkel som målades vit, cirkeln fick en svart kant, och så ritade jag dit siffrorna på fri hand. Jag borde varit lite noggrannare när jag ritade dit dom, för det blev visst lite snett och vint... Men det är ok, kulan är fin ändå!
 
 
Buren hade jag innan, den är köpt på Panduro för flera år sedan, jag sprejade den bara med guldfärg. Ugglan är gjord av papperslera, som jag bara målat svarta duttar och näbb, och gula ögon på, och så limmade jag fast ugglan på burens botten.
 
 
Av papperslera gjorde jag också radiostyrda plommon, som sedan målades i lämpliga färger (dvs gröna blad och rött på själva plommonet, leran är vit, så det behövde jag inte måla).
 
Ännu ett projekt av papperslera (vad kan jag säga, det var ett trevligt material!), jag kavlade helt enkelt ut leran, skar ut dödsreliekerna, och lät dom torka. När leran var torr, så slipade jag den någorlunda slät, och målade sedan med akrylfärg och guldig akvarell (eftersom jag inte hittade mina guldblad).
 
Färdig blev inte min monsterbok, jag har inte fått tag på fuskpälstyg, och utan fuskpäls så blir det förstås ingen monsterbok. Själva boken är en vanlig gammal bok, först penslade jag sidorna med trälim, flödigt, så att dom verkligen håller ihop. Sedan markerade jag var jag ville ha min urgröpning, och skar bort sidorna inuti, och sedan penslade jag kanterna där också med lim. Flödigt! Tänder och ögon är gjorda av papperslera (....) som jag målade sedan den torkat. Jag återkommer när jag hittat billig fuskpäls, så får ni se det färdiga resultatet!
 
Det här är projektet som var påbörjat sedan tidigare, jag gjorde klart den i helgen. Jag målade tavlan på en pannå, som jag limmade på en egensnickrad ram. Ramen målades också, och så skrev jag dit några trollformler.
 
Jag har huvudsakligen använt akrylfärg, men också lite collage (Gryffindormärkena på Ron och Harry), guldakvarell (på Hermiones böcker), metallicfärg (till bakgrunden) och vit flytande tusch (till texten och stjärnorna).
 
Sedan ville jag göra tavlan lite mer tredimensionell, så jag gjorde trollstavar av kvistar som jag täljde till, och sedan dekorerade med papperslera. Dom torkades, och så sattes dom fast med små öglor.
 
Jag gjorde också en liten glasflaska fylld med rött glitter och Gryffindor-emblem på.
 
Och där har vi novembers Harry Potter-skapelser! Jag kommer att visa hela min HP-gran, bara den är lite mer klar - monsterboken ska förstås bli klar, och så väntar jag på världens mest fantastiska virkade Harry Potter-ornament, den måste förstås hängas i granen innan jag visar den! Jag återkommer hel enkelt!
 

Kommentarer:

1 Alicia:

Du är ett föredöme för alla HP-nördar alltså. Detta är för fantastiskt!

Svar: eftersom du är en stor inspiration, så tar jag det verkligen som en komplimang av högsta grad! tack! ♥
Miss Kitten Heart

Kommentera här: