målarmåndag - sagan om isfolket

Det här inlägget har jag tänkt skriva i flera månader, men det har känts så jobbigt att plocka fram alla böckerna för att fotografera dom. Nu fick jag till slut tummen ur, jag bara plockade dom ur hyllan och bredde ut dom på köksbänken.  Förut så har jag varit mycket grundligare när jag fotograferade, en bok i taget, fram och baksida, nu blev det ett helt gäng i taget... Det var visst det som skulle till, för annars hade jag inte suttit här nu och skrivit det här...
 
Dom är betydligt roligare att titta på i bokhyllan nu - en lång rad med bruna ryggar gör ingen människa glad. Inte den här människan i alla fall...
 
Den första av dom tio, Vargtimmen, längst upp till vänster, målade jag för ett par år sedan eller så, resten har jag gjort dom senaste månaderna. Jag bryr mig inte alls om vad böckerna handlar om, utan målar det jag är på humör för. Böckerna speglar hur min konst utvecklas, olika tekniker, vad som inspirerar mig där och då, på sätt och vis är dom som en konstdagbok. En sorts art journal.
 
Utgångspunkten är alltid densamma - den bruna ytan täcks över, antingen med ett lager gesso eller med ett lager collage, eller helt enkelt ett ark pålimmat papper. Sedan målar jag en slags bakgrund, ofta duttar jag bara på lite färg och penslar på den, blandar lite, låter bakgrunden lysa igenom (om det är collage/papper), och sedan ser jag vad jag är på humör för. Sjöjungfrurna tex är linoleumtryck, jag gjorde dom för några år sedan, sparade dom bästa provtrycken, och nu blev det ett bokomslag av dom.
 
Jag hade en liten period där jag målade färgglada pudlar, så en sån var jag förstås tvungen att ha på en av mina böcker. Synden har lång svans, längst ner till vänster, är lager av collage och färg, handmålat kombinerat med urklipp. Is och eld bredvid består av resterna av mitt senaste tarotkort, bakgrunden är gelli plate-tryck på bakplåtspapper (dåligt val av papper, färgen fäster dåligt!), hjärtana är en stämpel som jag gjort, dom är också provtryck som jag sparat.
 
Dom två senaste målade jag nu i oktober, det kanske syns att jag var på Halloween-humör? Fladdermössen på den översta är paljetter, och spökena är urklippta ur godisomslag. Hajarna på den nedre är urklippta ur en bok om fiskar.
 
Med dom här tio, så har jag nu målat trettio bokomslag, det är "bara" 17 kvar. Väldigt många, men ändå känns det som att jag är på upploppet! Förhoppningen är att jag blir klar nästa år, det beror förstås på hur målarlusten finns där, oftast så kommer den och går (den går oftare än den kommer). När jag satte igång med det här projektet, så var planen att jag skulle bli klar på ett år, en bok i veckan. Nu har det gått betydligt flera år än ett... Men det är ok, det är ett lustfyllt arbete, och det kommer att kännas helt fantastiskt att en dag ha 47 unika böcker i min hylla, böcker att spara i resten av mitt liv!
 
 

Kommentera här: