nya tillskott till samlingen - gratis!

Jag har inte utökat min tarotsamling (eller boksamling, eller nån annan samling heller för den delen) på jättelänge - det har helt enkelt inte funnits ekonomi till det. Min önskelista har därför växt till episka proportioner, den innehåller säker 100 tarot- och orakelkortlekar, om inte mer, och varje gång jag öppnar instagram eller kollar på en tarotvideo på youtube så läggs ytterligare kortlekar på listan. Det kommer hela tiden ut nya, samtidigt som det är många äldre som jag tycker om men inte äger, samtidigt som självständigt utgivna tarotlekar som är slutsålda sedan länge plockas upp och ges ut av förlag - allting tillsammans gör att även om jag hade haft pengar, så är det helt hopplöst att hinna med att köpa alla jag vill ha. Lyxproblem? Absolut, men ett problem ändå. Förra veckan såg jag en video med ett tarothaul med enbart bytta tarotlekar, och det bara slog mig - jag har ju några tarotlekar som jag inte är helt förtjust i, och dom har jag nu lagt upp för byte. Tre tarotlekar ska jag skicka iväg nu, i utbyte mot tre tarotlekar på min önskelista, och så ska jag byta en tarotlek mot ett sytt bokomslag också. Så utan att det kostar mig någonting, så har jag fyra tarotlekar på väg!
 
Det här är något som jag verkligen skulle vilja se mer av - ett samhälle med byteshandel istället för pengar, så mycket bättre, på alla sätt och vis!
 
Dom här tarotlekarna är på ingång, och gissa om jag ser fram emot att dom kommer fram! Dom är jättefina att se på bild, men det brukar ändå aldrig vara i närheten av hur fina dom är i verkligheten - konst av alla de slag gör sig ju allra bäst när man kan ta på den, ta den i handen och känna på den, vrida och vända på den... En stor anledning till att jag byter mail art, tror jag!
 
 
 
 
 
Det finns också andra sätt att utöka sin tarotsamling till ett budgetpris - det finns en hel hög med tarot-/orakelkortlekar att skriva ut, många är gratis, andra är billiga (särskilt i jämförelse med vad en tarotlek kostar, särskilt en egenutgiven lek), sen kostar det förstås lite med bläck och papper, men som sagt - det är ett alternativ. Den här hade jag glömt bort, jag påmindes av den när jag skrollade i en facebook-konversation, den skulle göra sig alldeles utmärkt i min samling!
 
 
Faktiskt så ser jag bara en enda nackdel med att byta till mig tarotlekar, eller nej - två nackdelar. Den ena är att många håller till i USA, och bara vill skicka inom landet (vilket ändå på sätt och vis är bra, eftersom:), den andra anledningen är att jag lätt låter mig ryckas med, risken är stor att jag börjar sortera ut tarot-/orakelkortlekar som jag egentligen vill ha, bara för att byta med en som jag jättegärna vill ha. Jag försöker att hålla huvudet kallt, att komma ihåg att jag faktiskt skulle ångra att jag bytte bort dom flesta kortlekarna i min samling. Jag försöker att verkligen hålla mig till att rensa bort dom som jag verkligen kände mig besviken på när jag köpte dom, som inte alls tilltalar mig. Dessutom - kortlekarna är gratis, men portot kostar lite, så därför bromsar jag mig själv också.
 
Men annars - hur bra är det inte att kunna byta sig till sånt man vill ha, istället för att gå ut och köpa det? Eller att inte ha möjlighet att köpa, så att man blir helt utan - byteshandel är helt fantastiskt bra!
 
Spara
Spara
Spara

Kommentera här: