falafel och annat grönt

Jag funderar inte så mycket på när jag har mens eller inte längre, med hormonspiral så är min mens väldigt lindrig (i motsats till min "normala" mens), och jag märker det knappt (var ännu bättre med minipiller, då hade jag inte mens alls, men efter en GBP är p-piller/minipiller inte helt säkert). Jag har alltså ingen koll längre på hur länge det var sedan sist, eller vilken tid i månaden som jag har mens. Men jag blir heller inte förvånad när mensen dyker upp, och varför då, kan man fråga sig. Jo, enda sortens PMS jag nånsin haft, är galet sockersug och att jag är hungrig hur mycket jag än äter, precis som idag.
 
Jag har småätit hela dagen, men jag har hållit mig till falafel, tomatsås och fullkornscouscous. Hundra gånger bättre än godiset jag brukar ha begär efter! Faktum är, att jag sällan äter typiska mellanmål, utan jag äter av lunch-/middagsresterna istället. Jag lagar mat så att det räcker till flera portioner, och sedan äter jag den maten under dagen, och dagen efter också om det räcker till det. Enahanda skulle en del tycka, jag tycker att det är lättsamt och bra, och oftast mycket billigare än vanliga mellanmål. Och är maten god, så längtar jag verkligen efter att få äta lite till av den ett par timmar senare. Ett fungerande koncept för mig, alltså!
 
Maten, förresten - jag hittade falafel (och andra kylda vegetariska färdigrätter) på extrapris på Ica, 15 kr/förpackning (fast ska man köpa den godaste falafeln, så är det den man köper som pulver och blandar med vatten och steker, den smakar som i gatuköken). Till det kokade jag tomatsås (bara passerade tomater och kryddor som fick puttra medan jag stekte falafeln) och gjorde couscous (som fick stå och dra medan falafeln stekte och tomatsåsen puttrade), grönsaker har jag knappt några hemma, så det fick räcka såhär - sallad hade annars förstås varit gott till, och feferoni. På mindre än tio minuter var maten klar, och som sagt - den har räckt till flera måltider under dagen.
 
Apropå att inte äta kött, har ni sett den här? En liten tjej som inte vill äta djur för att hon tycker om djur, och dom är snälla och vill inte bli stoppade i ugnen. Barn har oftast så mycket mer empati än vuxna, jag tycker att hon är helt fantastisk! Jag har en 7-årig systerson som inte heller vill äta kött (fast jag tror att det är mest smaken som är ett problem för honom), och syrran har en föredömligt avslappnad inställning - hon tvingar inte i honom kött om han inte vill. Däremot så behöver dom komma fram till något annat som fungerar istället, potatis och sås fungerar inte riktigt i längden...
 
Mera grönsaker, men av det taggiga slaget... Jag har bytt skott med en tjej på fb, jag skickade Crassula hottentot, hon skickade dom här, som kom idag. Små rötter har börjat komma, så jag ska googla lite (eller slå i böcker, tror jag har nån kaktusbok) och se om det bara är att sätta dom i jord, eller om jag ska lägga dom ovanpå jord tills det kommer mera rötter, eller vad jag ska göra. Jag vill ju hemskt gärna att dom ska klara sig, och jag är väldigt bra på att ta död på blommor...
Spara

Kommentera här: