min harry potter-gran - inpå livet

 
Idag, dagen för julafton, bjuder jag till slut på en ingående titt på min julgran! Som i alla mina videos, så pratar jag engelska, eftersom dom flesta tittarna inte befinner sig i Sverige. Men jag tänkte visa och berätta i text och bild också, ifall ni missar något i videon. Jag har också, förstås, berättat om hur jag gjort, delat länkar osv under resans gång, kika under kategorin Harry Potter DIY för mera, ifall ni saknar  något. Och vill ni verkligen komma på rätt humör, så slå på den här spellistan med Jingle Spells - julmusik med Harry Potter-tema!
 
Och en varning redan nu - det blir en rejäl bildbomb! Massor av bilder, men jag ska försöka hålla ner textmängden - det vore bra om ni hann läsa klart inlägget idag... ^_^
 
 
 
  
Min gran har varit med i många år, det börjar nog vara närmare tio år, om inte mer... Plastgranarna då var inte speciellt fina, inte direkt täta och verklighetstrogna, det är inte helt lätt att klä den snyggt... Det finns helt enkelt inte så många grenar att hänga pyntet på! Dessutom, i år önskar jag för första gången en mörk gran - kanske rentav en riktig gran, det skulle funka bättre med pyntet, för att få fram den magiska Harry Potter-känslan. En annan sak, är belysningen - jag älskar kulört belysning, mer julmagiskt än så blir det inte, men i år kändes granen mörk (inte mörk som i mysig, utan mörk som i dyster), och jag skyller det på bristen på reflekterande glaskulor. Nästa år, så behöver jag investera i en vanlig vit belysning också, det behövs! Ok, färdigklagat, nu kikar vi närmare på pyntet!
 
Allt pynt (nästan) har jag gjort eller upcyclat, det är många utskrifter, mycket stickat, och så lite annat smått och gott. Några av pynten är köpta, dom hade jag i pyntlådan sedan förut. Som den här glasugglan från Rusta.
 
Hogwartsbreven hittade jag på nätet och skrev ut, likaså The Daily Prophet och proklamationerna. Hjorten är köpt på Dollar Store, jag skruvade bara i en ögla på ryggen, och fick därmed ett par glittriga och fina patronusar. Längst upp syns Ravenclaws diadem, det, liksom mina andra metalldekorationer, är smycken från wish, jag bytte bara kedjan mot en hängögla.
 
Jag var förstås tvungen att ha små Weasleytröjor i granen, jag stickade dom på frihand med restgarner, och broderade sedan på initialer - en tröja var till mig, katterna och Alice. Nycklarna fick vingar av genomskinlig plast, som jag gjorde "vener" på med glitterlim. Howlern vikte jag efter instruktioner på nätet.
 
Ugglan kommer från Dollar Store, med ett Hogwartsbrev så blev det förstås ugglepost av det hela. Ovanför ugglan syns den ena av dom två Primark-kulor jag fick av Audrey - verkligen superfina! Sockarna stickade jag av restgarner, jag har en del sockgarnssnuttar efter alla sockar jag stickat genom åren... Har ni läst böckerna eller sett filmerna, så vet ni förstås att Harry befriade husalfen Dobby genom att ge honom en strumpa, så sockar/strumpor var ett måste i granen!
 
Asken med Bertie Botts every flavoured beans är en utskrift, jag har klippt ut den, vikt och limmat - inte svårt alls, men väldigt snygg! Dödsrelikerna är gjord av papperslera, jag bara kavlade ut leran och skar ut formen, och målade sedan leran torkat. Flaggspelsgirlangen är helt enkelt vimplar i färgat papper, och så hussköldar fastlimmade på dom.
 
Ugglan i buren är en filtad juldekoration som jag köpte förra året. Kitteln är en liten kopparkittel köpt billigt på loppis, och sedan målad svart. Trollspöet är ännu ett av smyckena jag köpte på wish.
 
En till glitterpatronus, ett stickat radiostyrt plommon och ett i papperslera, och en marodörskarta som jag skrev ut från nätet i halv storlek.
 
Den fantastiska Harry-dockan har Ann virkat till mig, hon är otroligt duktig på att virka karaktärer (och måla dom!), kolla själva!
 
Hippogriffen hittade jag beskrivning på på craftster, efter en efterlysning av idéer på facebook så stod det klart att bla en hippogriff var ett absolut måste i granen, och jag blev väldigt glad när jag hittade beskrivningen! Nu saknas bara en testral och en drake också! Kattallriken är en plasttallrik från etsy, som jag limmade en kattbild på och sedan målade blommor runt kanten - i princip alla hatar Umbridge, men jag gillar henne! Hon är hemsk, ja, men hon är ändå en favoritkaraktär.
 
Ännu en Primark-kula, och så en av fyra huskulor som jag gjort - jag målade klarglaskulor (genom att hälla i akrylfärg och glitter och skaka runt ordentligt), och sedan limmade jag på utskrivna hussköldar. Enhörningen som syns om en tittar noga kommer från Rusta, den fanns också redan i gömmorna.
 
Ugglan i trä kommer från Åhléns, den har några år på nacken. Lyktan i bakgrunden är köpt på loppis, glaskulan med "Always" har jag målat, S.P.E.W.-knapparna har jag sytt och stickat efter en beskrivning på youtube, och den flygande bilen är en utskrift som klippts ut och limmats ihop. Lite pilligt, men funkade med hjälp av tejp och limpistol på insidan!
 
Här syns enhörningen bättre, likaså det ett av dom radiostyrda plommon jag gjorde i papperslera. I ramen (köpt på loppis och målat i husfärgerna) har jag satt ett minilitet korsstygnsbroderi (mönster av Alicia Sivert), jag har förstås gjort ett inramat broderi för alla husen.
 
Skylten är också gjord i papperslera (ett superbra material - det är lufttorkande, och blir inte så tungt när det torkat!), jag kavlade bara ut och skar till formen, och målade sedan när det var torrt.
 
9 3/4-kulan är också en glaskula som jag målat. Det syns att det är på fri hand, det är lite snett och vint...
 
 
Av små glasflaskor, så har jag gjort både poängräknare och trolldrycksflaskor, i princip på samma sätt - glitter och/eller färg i flaskan, korken limmad på, ögla fastlimmad i korken, etikett limmad på flaskan. På Skele-grow-flaskan limmade jag också en dödskallepärla på toppen. Jag har stickat flera dekorationer efter mönster av Tiny Owl Knits, hennes dekorationer är pyttesmå, stickade i tunt garn och med tunna stickor, med tjockare garn och stickor så blir dom lagomt stora för granen!
 
Har jag missat något, så hojta! Jag förklarar gärna närmare, om det är något ni undrar, som inte går att hitta i Harry Potter DIY-kategorin. Kollar ni videons beskrivningsruta på youtube, så har jag alla länkar till allt vad utskrifter och beskrivningar heter där också. För i år, så är jag rätt klar med min gran, jag har ett par påbörjade dekorationer till som ska göras klart, jag fick hem ett par glasögon från ebay igår (jag hade hoppats på att kunna sätta glas i dom och använda dom, men dom var för plastiga och flimsiga för det, så dom fick flytta till granen), och i videon syns min monsterbok, den syns inte på bilderna här, för den var inte klar då jag tog dom. Jag har massor av pyntidéer och tips, så jag kan göra en hel hög med pynt till nästa år också.
 
Gissa vad? Jag är mest av allt sugen på att göra en Alice i Underlandet-gran till nästa år... I och för sig, så kan jag faktiskt ha både och, jag har flera minigranar, en kan jag fylla med Alicepynt - jag behöver ju inte ha en stor gran. Jag har en flamingoljusslinga, den är en bra början! Jag har också några spelkort i miniformat, dom gör sig bättre i en liten gran än i en stor. Å, och jag kommer att tänka på, nu när jag skriver - jag har ett par vita minigranar, jag skulle kunna ta en sån, och spreja den delvis röd, som i boken/filmerna - "Painting the roses red". Å vad jag känner mig smart just nu! Ok, nästa år blir det en liten Alicegran också, å vad roligt!
 

Kommentarer:

1 Jossan:

Åh, så härlig din gran är! Och alla grejjer du gjort till den! Underbart!

Svar: tack snälla, så roligt att du gillar den! ♥
Miss Kitten Heart

Kommentera här: