27 november - 1:a advent - arthur christmas

Välkommen till årets nedräkning till jul! Liksom förra året, så kommer jag att ha en liten adventskalender, med idéer, inspiration, DIY och annat som håller julkänslorna ordentligt på plats genom hela december. För mig handlar julen först och främst om att den ska vara avslappnad och lustfylld, inga måsten, bara sånt man vill - brutna traditioner, nya traditioner, inga traditioner till och med - en jul som är helt och hållet din, som du vill ha den. För mig handlar det mycket om skapande, om pynt, om att fylla dagarna med film och musik, min smak är färgglad och kitschig och retro, men man kan förstås ta till sig valda delar av allt jag delar med mig av den kommande månaden, och man kan förstås alltid anpassa efter eget tycke och smak - byter man till exempel till mer traditionellt rött och guld, så blir det betydligt mindre färgglatt, retro och kitsch!
 
Dagens inlägg bjuder på en megados med julkänslor, den här julfilmen, "Arthur Christmas", är faktiskt helt ny för  mig, och det är synd och skam att jag har missat den innan! Temat är inte helt nytt, att dela ut den sista julklappen i tid, en del av detaljerna är inte heller nya - tomtens kälke besköts redan i "Nightmare before Christmas", men "Arthur Christmas" har ändå en helt ny twist att erbjuda på den typiska julfilmen. Rolig, fartfylld, och supercharmig. Jag gillar den, och hittar jag den på DVD så ska den få flytta in i samlingen!
 
 

Kommentarer:

1 Helena:

Jättebra film! Vi köpte den när den var ny för några år sedan, och nu kan det nog vara svårt att få tag på den. Men kolla cdon.com och movieline -där kan man även hitta lite "äldre" filmer! :)

Svar: Jag hittade den på ica, eller om det var ÖB, i deras låda med billiga julfilmer. Bra fynd, tycker jag! 😊
Miss Kitten Heart

Kommentera här: