planterar och snickrar och jobbar på dom gröna fingrarna

I förmiddags kunde jag inte ens vänta tills Alice skulle ut och lunchkissa, utan jag gick ut tidigare för att gräva ner det sista på framsida. Nu grävde jag inte ett enda spadtag, för jag började greja på baksidan istället...
 
Det här gjorde jag igår kväll, i alla fall, jag grävde upp en bit till på framsidan, och planterade ett par sorters jordgubbar till (nu har jag tre sorter, ska bli intressant att se hur dom funkar, om dom trivs olika bra), och halva gräslökstuvan. Jag måste bara fundera lite över åt vilket håll jag ska fortsätta utvidga köksträdgården, en dag tänkte jag att hela framsidan ska göras om, men det blir en bit i taget...
 
Istället snickrade jag på mitt hemmabygge, pelargonhyllan. Ja, jag började med kattklätterhyllorna, det var bara det jag hade tänkt göra, men så blev jag kvar härbak i ett par timmar. Hoppsan! Pelargonhyllan har jag gjort större, och så bytte jag ut hyllplanen mot tunnare brädor (jag har återvunnit en gammal skranglig trädgårdssoffa), så räckte mina spikar till. Den är inte fin, inte direkt välbyggd, förmodligen inte speciellt stabil, men jag har byggt den alldeles själv. Materialet var helt gratis, jag har använt ett par gamla stegar, trädgårdssoffan, och så lite brädor från min brädhög. Med pelargoner på hyllplanen (jag ska börja vänja dom vid utevistelsen imorgon bitti), och kanske några hängpelargoner på sidorna, så kan det säkert bli bra. Tanken med den här placeringen av pelargonhyllan, var att den ska funka som avskärmning för uteplatsen som ska bli på andra sidan, och det ser den ju ut att göra. Avskärmningar behöver jag förresten mer av, trädgården är alldeles för öppen för min smak...
 
Här syns förresten hur bra jag är på att snickra, jag har sågat mig i fingret och spikat mig på tummen... Det bara kliar i fingrarna att sticka hål på blodblåsorna, men jag försöker låta bli, det läker säkert bättre om jag låter det vara.
 
Igår kväll tog jag också sticklingar från några av pelargonerna hemma, jag behöver mer pelargoner för att fylla upp hyllan, och vad bättre än att fixa det gratis? (Gratis, eller superbilligt, är förresten ledorden för hela min trädgård) Sticklingarna sätter jag direkt i jord, inget vattenglas alltså. Vattenrötter är inte samma sak som jordrötter, så dom får ändå börja om på noll när man sätter dom i jord. Bättre att sätta i jord direkt, alltså! Så gör jag alltid, och det funkar hur bra som helst!

Kommentera här: