9 december - julmat på julfat

Tanken på en speciell julservis har alltid tilltalat mig, åtminstone i hela mitt vuxna liv. Det hänger förstås ihop med att julen tilltalar mig så, och jag tar varje chans att göra den så speciell som möjligt. Den första julservisen jag såg och förälskade mig i, var Fyrklöverns Disneyservis, inte min grej numera, men då älskade jag den, och hade jag haft ekonomin och utrymmet så hade jag absolut börjat samla på den.
 
 
 
 
 
Det finns många julserviser jag inte skulle tacka nej till (uppenbarligen är min smak väldigt traditionell, alla håller sig till den juliga rödgrönvita färgskalan, i motsats till mina juldekorationer i övrigt), men min absoluta drömservis är den nedersta, Gustavsbergs "God jul", en riktig klassiker, och ovanligt sparsmakad för att vara en julservis. Mera julporslin av alla slag, serviser, kakburkar, tekannor, och mycket mer, har jag på min pinterest - kika och dregla, vetja!
 
Men det här ska faktiskt inte bara handla om inspiration och bränsle till era juldrömmar, utan jag tänker bjuda på ett handfast tips också. Efter att ha bordlagt tanken på en julservis i många år, tack vare bristen på pengar och på utrymme, så dök den upp i år igen. Jag har inte ett enormt kök, men genom att göra mig av med lite porslin som bara stod och tog plats, så har jag fått ett ledigt köksskåp. Jag har inte enorma tillgångar, men genom att tänka lite kreativt, så har jag faktiskt det där köksskåpet fullt med julporslin just nu.
 
Som ni ser, så är det inte en enda enhetlig servis, men jag har försökt hålla mig till samma färgskala - rött och vitt. Samlartallrikarna på nedersta hyllan är dom som sticker ut mest, och det är också dom som startade den här lilla samlingen - jag stod på Röda Korset och tittade på alla julsaker, och höll i dom här tallrikarna och tyckte att dom var fina, och att dom borde verkligen användas och inte hänga på en vägg. Och tänk om jag helt enkelt skulle börja samla på mig en julservis, äntligen? Och sagt och gjort - det mesta har jag hittat på loppis billigt (utom dom rödvita skålarna på nedersta hyllan, dom är från Rusta, billigt), det är serveringsskålar, en liten tekanna (med tillhörande tekopp), tillbringare, tomtemuggar, glöggkoppar... Lite av varje. Det finns faktiskt oväntat mycket julporslin på loppisar, jag hade kunnat köpa mycket mer, om det bara hade fallit mig i smaken. Som tur för alla andra loppisbesökare, så har jag lämnat det mesta kvar på hyllorna, jag har mest hållit mig inom mina retroramar.
 
Så där har vi den här dagens tips och inspiration: sätt julsprätt på matbordet, med en hel servis, med enstaka detaljer, med loppisfynd - så mycket eller så litet du vill, så dyrt eller så billigt du vill. Julen handlar ju ändå om traditioner för dom allra flesta, och att plocka fram samma grötskålar varje år, eller att lägga upp sillen i samma burkar varje år, eller att servera frukosten i muggar med tomtemotiv hela december, det är sånt som bidrar till att skapa traditioner och till att hålla julkänslan vid liv.
 
 

Kommentera här: