22 december - the christmas spirit

För oss som tycker om att skapa med våra händer, så brukar tiden innan jul vara en väldigt upptagen period - många av oss ger gärna bort handgjorda saker, och oftast är det mycket jobb och mycket tid som ligger i dom sakerna. Stickade sockar till exempel, jag stickade sockar i julklapp till nästan alla ett år, varje par tar många timmar, så jag lade ner mycket energi på dom julklapparna. Många av oss överskattar dessutom våran förmåga att skapa i sömnen, det vill säga, vi tar på oss större och fler projekt än vad vi har chans att hinna med, även om vi skulle ägna all vår vakna tid åt vårt skapande. Månaden/månaderna innan jul tenderar sålunda att bli stressiga, förutom den vanliga julstressen så lägger vi på oss hemgjorda-julklapps-stressen också. Inte så roligt egentligen, om en tänker på saken - skapande ska ju vara något lustfyllt!
 
Så vad sägs om att prova något nytt i år? Vad sägs om ett julprojekt, som inte ska vara klart till jul, utan som blir till i jul? All den energi du omges av, all den energi du utstrålar, går rätt ner i ditt skapande, varför inte skapa något fyllt av julenergi? Min jultröja börjar närma sig slutet, den är tyvärr fylld med skynda-att-få-färdigt-innan-jul-stress, den är inget bra projekt att sticka på i jul. Men jag har ett par nystan Raggi-garn i deras julfärg, och dom känns som ett lagomt stort projekt. Sockar kan jag sticka i sömnen, men med flätmönster av något slag, eller hålmönster, eller något annat roligt, så blir det lite speciellare än ett par vanliga tjocksockar (även om det blir ett par tjocksockar med glitter i). Eller om jag gör ett par vantar, en mössa, en halsduk - det finns lite att välja på!
 
 

Kommentera här: