när man inte kan jonglera längre

Ni vet ju hur jag kämpar med ekonomin, att få pengarna att räcka till allt som behövs. Min inkomst är låg, ca 5500-6500 kr i månaden, och jag har svårt att se hur jag ska kunna få den att bli högre. Jag har sålt av en massa ägodelar, och funderar på vad mer jag kan sälja. Jag har gjort allt vad jag kan för att minska utgifterna - hus och bil är helt betalda, jag har sagt upp allt vad prenumerationer heter, jag klipper mitt eget hår, jag gör mitt eget cerat, jag kör bil så sällan jag kan, jag har slutat köpa en massa saker som jag gärna köpte (och gärna alldeles för mycket) förut, jag försöker byta mig till saker istället för att köpa dom, och försöker få saker till skänks om det går, jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna leva billigare. Jag kan inte sälja bilen, för den behöver jag, jag kan/vill inte sälja huset, för dels är det svårt att bo billigare, dels stod det osålt i 1½ år innan jag köpte det, jag vill inte ge upp djuren, för utan dom har jag ingenting.
 
Den här månaden känns det som om ingenting jag gör ändå spelar någon roll - när räkningarna var betalda, så räckte pengarna till mat till djuren, och 8 liter bensin. That's it. Jag hade poängpengar på Coop, så det blev en mjölkdunk och en mjölförpackning. Det är alltså vad som ska ta mig genom september - 8 liter bensin, 2 liter mjölk och 2 kg mjöl. Jag är bra på att trolla med knäna, men inte hur bra som helst. Som tur är, så kom jag hem från flata igår med lite donationer, en äggförpackning från syrran, torkade bönor och några konserver från Birgitta, och så fixade hon sådär 5 kg kattmat åt mig också. Jag sambeställde te med en kompis för ett bra tag sen, jag hoppas att dom kommer också snart - te kan hålla en tom mage stången en bra stund.
 
Så för första gången på åtskilliga år, så var jag tvungen att gå på soc igår. Men med en handläggningstid på tio dagar, och ingen garanti för att jag har nog liten inkomst ändå, så är frågan om jag kan få någon hjälp, och när får jag den i så fall?
 
Det här är inget tyck-synd-om-mig, utan det är en uppriktig fråga - vad kan jag göra mera? Vad finns det för hjälp att få, vad mera kan jag göra själv? Jag bor på en liten ort, jobben är få, och omständigheter gör att jag har svårt att få jobb överhuvudtaget, jag kan inte flytta, jag kan inte komma på flera sätt att minska mina utgifter, jag har snart inga mer saker att sälja (eller snarare, jag har inga saker som genererar några större summor).
 
Jag önskar verkligen att vi hade USAs kupongsystem, där dom kan handla för hundratals dollar alldeles gratis, och till och med får pengar tillbaka, det hade hjälpt till mycket just nu!
 

Kommentarer:

1 Sara:

Om du har krukväxter kanske du kan sälja lite sticklingar och skott 😊 Det brukar kunna inbringa några kronor och kostar ju inget.

Svar: bra tips! några skott borde jag kunna fixa! :)
Björkholmen Redux

2 Anonym:

Plocka och sälja bär går ju också bra

Svar: finns inga bär i min närhet, massor av hallonbuskar, inga hallon. till och med rönnarna är helt tomma på rönnbär. och jag tar mig inte ut, för har ingen bensin. men annars är det ett bra tips, har faktiskt inte tänkt på det! :)
Björkholmen Redux

3 Nina:

Hej.

Hjälp att få:
Jag vet att det finns grupper på ex.vis facebook där man få hjälp av medmänniskor. (Kommer inte ihåg namn på grupper i skrivande stund)

Kyrkan, ring Diakonin och prata med någon där.
Frälsis också.
Stadsmissionen, om det finns där du bor?

Jag vet precis hur det är och kan vara vissa månader.

Kuponger i sverige, ja, tyvärr har vi inte samma system som i USA. Men även där finns det en grupp lr två på fb. Intressant att följa och kolla hur personer trots allt lyckas kuponga i sverige.

*Dumpster diving* är väl ett annat sätt, vilket jag förstått att många håller på med och fyller sina matförråd med ganska rejält även här i landet.

Annars hur öka en inkomst? Jag håller till att börja med tummar och tår och önskar dig en god kontakt genom soc. Och att du får hjälp därifrån.

Som det sagts redan så är ju att plocka bär och sälja ett bra sätt att få inkomster från, men då är det ju som sagt tillgång till bil och/eller närhet till bär marker som det hänger på.

Jag har följt din blogg ett tag och Du har inspirerat och inspirerar mig i så mycket! Det gör mig aningen frustrerad att du inte är granngårds...jag skulle mer än gärna dela med mig av det jag har!

Xxx Nina

Svar: tack för många bra, konkreta råd! en vän tipsade mig om en secondhandaffär i östersund, som också hjälper mer konkret med mat, kläder och sånt, och dom hörde jag av mig till, och fick också ett par kassar mat - mycket uppskattat! och jag har just rensat ut mer kläder från garderoben, förhoppningsvis blir dom några kronor också!
bara genom att läsa och kommentera så delar du med dig! själen behöver också näring, och såna saker gör mig glad, och när därmed själen. tack! <3<3<3
Björkholmen Redux

Kommentera här: