loppislördag på en söndag - mest keramik

Jag hann klämma in en del idag på eftermiddagen, först var jag och klippte Lily, och hon fick leka med en pudeltjej, sedan var jag och hämtade Mirja, och vi for till Kvarnen på loppis, och sen lekte Lily med Mirjas hundar en stund. Man skulle kunna tro att Lily är trött vid det här laget, men inte då, nu försöker hon att ta sig in i kattlådorna... Men en sån skillnad klippningen gjorde, hon ser ut som en helt ny hund...
 
Ja, loppis blev det ja, och jag spenderade det sista av månadens månadspeng, resten av månaden får jag hålla mig till nödvändigheter. Det är inte speciellt synd om mig egentligen, jag har hunnit med två loppisrundor och Röda Korset i stan, och har gjort fina fynd, men det kliar i fingrarna efter att få spendera resten av pengarna på kontot...
 
Det blev en del, jag fyllde närmare två shoppingkorgar, och blev glatt överraskad när det bara kostade 229 kr för alltihopa. Som synes, så var det nåt slags brunt 70-talstema - tur att jag tycker om brunt 70-tal!
 
Två blomböcker, en jättehög med Husmodern (från 1949-1953), och ett par pocketböcker som inte kom med på bild.
 
Två blomkrukor (varav den bruna inte är pytteliten) och en pyrexform till samlingen.
 
Och så keramiken då... En grön liten kruka, som är märkt 1922, en drejad tekopp (har just provdruckit den, den är goddrucken, men örat är lite obekvämt), en orange fågel, en orange västtysk liten vas, en liten skål, som är blå inuti, fast det inte syns så bra, och så ett buddhahuvud. Buddhan är ursprungligen från Dollar (skvallrar en rest av en prislapp under), men jag gillar den ändå. Det har börjat smyga in buddhor här hemma, jag vet inte om det är mitt nyvaknade intresse för andlighet, eller om min stil här hemma börjar dra sig åt nåt slagt hippie-retro-håll...
 
Och så hittade jag en tekanna, en Terma av Stig Lindberg. Jag trodde att jag gjort värsta fyndet, för 45 kr, men dom går visst inte så dyrt... Men jag gillar den ändå, jag har ju varit på jakt efter den perfekta tekannan, jag har ett par i glas som jag gillar, och nu har jag den här också. Bara att sätta igång att koka stora mängder te, alltså...
 
Jag har lite bilder på keramiken på plats också, men det får ni vänta tills imorgon för att se. En sak i taget. ^_^
 
Förresten, märkte nu när jag redigerade bilderna - dom krävde inte det minsta redigering, ljuset var helt perfekt som det var. Det är alltså kvällssol man ska sikta på för att få fina bilder.
 
 

Kommentera här: