problemhundar

Dom flesta som pratar om att träna hundar, pratar om Cesar Milan. Jag är inte helt förtjust i hans metoder, dom känns mest gå ut på att fysiskt trycka ner hunden, att få hunden att veta sin plats i flocken med våld, om så krävs. En annan hundcoach, som inte så många har sett, är Victoria Stillwell, hennes serie It's me or the dog gick på TV för en massa år sedan, och jag tycker mycket bättre om hennes approach, den är mycket mjukare än Cesar Milan. I princip så går hennes metod ut på att hunden inte gör som man vill att den ska göra, så tar man bort den från situationen. Eftersom hunden vill vara med, vill göra saker, och den inte får det om den inte uppför sig, så korrigerar den sitt beteende. Det låter krångligt när jag försöker förklara det med några ord bara, men som tur är, så finns hela avsnitt att se på youtube. Jag som har en del problem med Lily, sitter och sträcktittar, och tar åt mig av det som känns aktuellt. Samtidigt, så löser vi många problem på egen hand - det har hänt mycket sedan hon flyttade in, och det är inte ens två veckor sedan. Jag kan inte förvänta mig att allt ska fixas på en gång. Dessutom - hennes ovana att bitas, har jag lagt märke till hänger ihop med att hon är kissnödig, går jag ut med henne, så slutar hon bitas.
 
 

Kommentera här: