ordning på urklippen

Ett snabbt tips bara, till er som håller på med collage. Istället för att ha bilder lösa i lådor, eller i kuvert eller mappar eller vad ni nu har för system, så testa den här varianten istället:
 
Jag har köpt lösa sidor med klistriga ark med plast över, såna man har foton eller bokmärken i, och satt in alla mina collagebilder (tidningsurklipp, collageark mm). Slutgrävt efter den rätta bilden, bara att bläddra bland sidorna! Har man mer sånt här än vad jag har, så blir det förstås ett större projekt, både att sätta in bilderna, och att leta rätt på den bild man vill ha. Hade jag så mycket bilder, så hade jag sorterat efter tema, eller efter färg, på något sätt klassificerat dom, och sen hade jag satt in dom i en pärm. Tanken på en pärm, fylld med sida efter sida med prydligt uppklistrade collagebilder tilltalar mig, såpass att jag kanske måste gå igenom mera tidningar och leta bilder...
 
Jag gillar found poetry, och när jag letar ord och fraser i böcker, så klipper jag ut allt som tilltalar mig, även om jag inte använder dom just då. Hittills har jag förvarat urklippen i ett kuvert, och att hitta bra ord har varit bökigt. Det var egentligen därför jag köpte dom här albumsidorna, för att ha mina found poetry-fraser lättöverskådliga. Collagebilderna blev bara en bonus. Supernöjd är jag i alla fall!
 

Kommentera här: