monthly makers - återvinning

 
 
När jag första gången läste om Monthly Makers, så blev jag omedelbart intresserad - ett gäng bloggare väljer varsit tema varje månad, och sedan är den som vill inbjuden att göra något på det temat, blogga om det, och länka det till den månadens bloggares projekt. Oj, vad det där lät krångligt... Januaris tema var papper, och jag kom inte på något vettigt till det. Februaris tema är återvinning, och jag har ju återvunnit en del i mina dar... Right up my alley, om man så säger.
 
Jag hittar inte på något helt nytt, utan det är något jag har gjort förr, även om det var nyligen förr. Jag påbörjade en övermålad målning för ett tag sedan, och fortsatte helt enkelt på den.
 
Här började jag, med en paint-by-number från Röda Korset.
 
Jag började med att täcka ytan med ett lager collage, här servetter. Servetter och silkespapper är enklast när ramen är lite kurvig, jag har använt mig av boksidor också, och det blir inte lika bra när det ska formas runt ramen. Den här tavlans beståndsdelar visade sig funka sisådär med limmet jag använde - när jag började måla, så släppte servettlagret från tavlan, och jag har limmat om med ett annat lim. Men så länge som tavlan behandlas försiktigt, och inte blöts ner, så ska det klara sig.
 
Här är jag nu, jag är inte riktigt klar, men vet inte hur jag ska fortsätta. Igår limmade jag på lite collagedetaljer, om man tittar noga så syns det i nederkant, och så ser man förstås fiskarna uppe till vänster. Återvinning det också, jag har klippt ut detaljer ur tidningar och böcker. Fiskar är en av mina favoritsaker, antingen använder jag kropparna till sjöjungfrur, eller så limmar jag bara ditt några random fiskar.
 
Tre stycken tavlor har det blivit hittills, fler ska det bli, bara jag får tag på billiga tavlor att måla över. Att måla motivet över ram och allt ger definitivt ett annat intryck, ett intryck som jag blivit riktigt förtjust i!
 

Kommentarer:

1 H:

Vad smart att måla på gamla tavlor! Ska hålla utkik efter nåt bra objekt nästa gång jag går på loppis :)

Svar: det blir lite extra roligt med det tredimensionella elementet som ramen blir. om du har möjlighet att vara selektiv, så är tipset att undvika oljemålningar, risken är att det du lägger ovanpå, färg, collage mm inte fäster ordentligt. om du inte målar i olja förstås, då är det inga problem ^_^
Miss Kitten Heart

2 Alicia:

MEN WOW!!! Nog har jag tänkt några gånger att jag ska köpa tavlor på loppis och lägga till något i motivet som redan är, eller måla över alltihop och återbruka ramen och duken. Men detta! Så häftig idé! Känns lite Ernst Billgren att fortsätta motivet ut på själva ramen, det gillar jag verkligen. Mycket inspirerande och tankeväckande, hörru du!

Svar: jag har sett dom som har lagt till motiv i motivet, väldigt snyggt kan det bli. en jämförelse med ernst billgren, även om det bara är hur ramen är en del av motivet, det är en homerun, bättre kan det inte bli. tack! :)
Miss Kitten Heart

3 Mikaela:

Fasen vad snyggt att måla på ramen också! SÅ jäkla fint! Blev så inspirerad nu!

Svar: tack så mycket!
Miss Kitten Heart

4 PysselQvinnans blogg:

Wow vad fina tavlor.Jag gillar när mptivet åker ut i ramen.

Svar: tack så mycket!
Miss Kitten Heart

Kommentera här: