lucka nummer 2 - dofta och smaka jul

Den här tiden på året, så är det svårt att hitta nånting som inte har nån slags jultwist. Gillar man julens smaker och dofter, så är det hur bra som helst! Jul handlar ju främst om tradition, att man plockar fram sånt som man bara har framme vid den här tiden, att man äter och dricker sånt som bara äts och dricks i december, och sånt förstärks ju bara om saker smakar och doftar kryddor och saffran och allt vad det nu är. Varje år brukar jag dricka julte hela december, i år har jag inte en enda sorts julte hemma, däremot så dricker jag chaite året runt, och det är ju juligt som bara den. Och så har jag i år köpt en sak, som jag velat ha dom senaste 2-3 åren, men som jag inte känts ha råd med - en teadventskalender! Med lite tur, så blir det lite juliga smaker i den!
 
 
Glöggen får alltfler specialsmaker varje år, förut brukade jag köpa Blossas årgångsglögg, men nu är det längesen sist (årets smak, Earl Grey, får mig att fundera i alla fall, det gjorde inte förra årets med lavendelsmak...), jag har faktiskt inte provat vare sig glögg med saffranssmak eller med chokladsmak, jag köper bara vit glögg, för den röda är så himla söt. Den vita kommer i allt fler smaker varje år också, hjortron och äpple är två säkra kort, i år har jag provat havtornsglögg - väldigt god, lite sträv smak. Inte alltför söt, alltså! En annan sak som kommer med juliga smaker är choklad, Dumlekolor med pepparkakssmak ska jag skicka iväg till USA i mina secret santa-paket, och Fazers winter edition är fantastiskt god, med tranbär och mandel och julkryddor. Mums!
Det första man kommer att tänka på, är kanske inte rengöringsprodukter med juldofter, men det är faktiskt ett väldigt bra sätt att sprida julkänslan överallt. Jag har en flaska med juldoftande allrengöringsmedel, jag tjuvhåller på den allt vad jag orkar, så att den ska räcka så länge som möjligt. För sådär 10 år sedan, så fick jag en flaska med juldoftande sköljmedel från England, den höll jag på så att den räckte i 4-5 år. Billigare, och lättillgängligare, är Gunrys flytande tvålar, dom finns på Dollar Store och Rusta (bland annat), kostar en tia, och kommer i flera juliga dofter.
 
 
Apelsin & nejlika är inte en av mina favoriter, och i år har jag inte köpt Pepparkaka, men däremot Järnek & tranbär, som är ny för i år. Varje år köper jag på mig, så att jag alltid har ett gäng jultvålar hemma, man vet aldrig när dom slutar att sälja dom. Jo, några hamstringstendenser måste jag nog erkänna mig skyldig till...
 
Jag höll nästan på att glömma - doftljus! Doftljus är säkra, snabba sätt att få hemmet att lukta jul, vare sig man köper billiga på Dollar Store, Rusta, Ö&B, eller liknande, eller ifall man köper dyrare som Yankee Candle, Voluspa eller Klockagården. Jag tycker faktiskt att Dollars är fullt fungerande, just nu eldar jag ett juldoftande ljus, som inte kostade mer än 60 kr för en stor burk, och det luktar fantastiskt gott.
 
Julen är kort, utnyttja december allt vad ni orkar, smaka julsmaker, lukta på juldofter, passa på så länge det går, för sen är det ett år tills nästa gång!
 

Kommentera här: