vintageTV och butiksdrömmar

Jag letade efter en serie om vintagekläder på play-kanalerna (This old thing med Dawn O´Porter, jag minns inte vad den hette på svenska), och den verkar inte visas längre. Däremot hittade jag en annan serie, på URPlay, Vintagelyx i LA. Som titeln antyder, så är det verkligen lyxvarianten av vintage, det är couture, det är designernamn, det är plagg som bärs av kändisar på röda mattan. Absolut fantastiska kläder, alltså! Att titta på serien (jag har bara sett ett avsnitt än, där butiksägare var till Texas på inköpsresa) får verkligen min dröm om en egen vintagebutik att kicka igång! Att öppna en vintagebutik i norra Jämtland är inte speciellt realistiskt, priserna måste bli högre än på tex Röda Korset (eftersom plaggen köps in, och inte fås till skänks), kundkretsen är liten (även om den blir större på sommarhalvåret, i och med turisterna), och det är långt till allting, både till kunderna och till plaggen. Men, och det vet jag av erfarenhet - drömmar slår in rätt vad det är (sitter jag inte här, i mitt alldeles egna hus, med min alldeles egna hund bredvid mig?), och än är det ett tag innan jag ligger i graven (hoppas jag). En dag händer det, och jag står där i min egen vintagebutik, omgiven av vackra gamla kläder. Tills dess så tittar jag på dom tv-program jag kommer åt (det har blivit en stor förbättring på den punkten), läser böcker (både fakta och fiktion - jag har just hittat på en bokserie, med en tjej som äger en vintagebutik och är häxa och löser brott, och som är oväntat bra), kollar på loppisar (hade jag haft utrymmet, så hade jag köpt på mig fina kläder när jag hittar dom, som det är nu, så tittar jag bara), och så drömmer jag förstås, och fortsätter att älska vintagekläder.

Kommentera här: