om drömmar...

Jag drömmer alltid mycket, och väldigt livliga drömmar dessutom. Inatt drömde jag att jag skulle hålla föredrag om mänsklighetens fem viktigaste händelser. Alltså, hur kan man begränsa sig till bara fem? När vi reste oss upp, när vi lärde oss att göra upp eld, när vi började odla är förstås livsviktiga, det var det som gjorde oss till människor. Dom forntida stora civilisationerna, egypterna, sumererna, grekerna, aztekerna, romarna, har alla spelat stor roll i att föra mänskligheten framåt, folkvandringar och diverse krig och erövringar också. Medicinska upptäckter, mänskliga storheter, geografiska upptäckter, listan kan göras hur lång som helst. De senaste hundra åren har händelserna handlat mycket om rättigheter, rösträtt för kvinnor, jämlikhet oberoende av kön, hudfärg, sexuell läggning, djurrätt, miljöfrågor... Tyvärr vaknade jag innan jag hann bestämma mig för vilka händelser som var viktigast...

Kommentera här: