min spretiga klädstil

Idag är det lite svalare igen, och det är himmelskt skönt. Det har varit skönt med värme ett tag, men det är ännu bättre när det blir svalare igen. Hösten är min favoritårstid, och jag längtar till kyligare dagar med sol och blå himmel, när det är precis lagom med strumpbyxor och kofta och halsduk. Dessutom ser jag fram emot att det blir lite svalare i huset, nu är det nästan plågsamt varmt, så fort jag rör mig, så flyter svetten...
 
Med svalare väder, så blir det roligare med kläder, det kom en H&M-katalog igår, och oj så mycket fint det fanns! Tyvärr är mycket i alldeles för små storlekar, många kläder går bara upp till stl 46, och det är alldeles för litet för mig, men drömma kan man ju. Att hitta kläder jag tycker om i kataloger och butiker är inte helt självklart (med Indiska som undantag, där hittar jag oftast en massa fint), min smak är inte helt mainstream. Dessutom är den ganska spretig, vilket jag tänkte illustrera idag.
 
Inte helt oväntat, så är vintage en storfavorit, 40-/50-tal är det finaste, mycket färg, mönster, textur. Jag har en massa bilder i den stilen i min dress me up-mapp på pinterest.
 
Den bohemiska stilen har jag visst alltid kvar, i grunden, den har följt med sedan jag gick i gymnasiet. Vidare former, mycket smycken, lager på lager, färg och mönster, inspiration från folklore och från skogen, naturmaterial... I min mori girl-mapp finns det mycket i den stilen.
 
Dark mori eller strega kallas den här stilen, som en mer bohemisk variant av goth och svartrock - skogshäxa kan man kalla det på svenska. Här ser man återigen mina alternativa tonår som satt sina spår, både det bohemiska och svartrocken. Återigen lager på lager, mycket smycken, inspiration från skogen (skelettdelar, fjädrar, kvistar och grenar, horn...), men färgskalan är mörkare och dovare än den rakt av bohemiska stilen. Mer sånt här hittar man i min dark mori-mapp.
 
Min smak är alltså rätt spretig, ibland kan det vara halvsvårt att kombinera, ibland funkar det bättre. Jag klär mig i lager på lager, jag använder (silver)smycken med folklorekänsla och djur- och skogsmotiv, jag klär mig gärna i svart, jag använder bara klänning, och en kofta ovanpå när vädret tillåter. Mest av allt är jag inte rädd för att sticka ut, att inte se ut som alla andra, jag använder gärna bindis och blomkransar och hårsmycken, och jag testar gärna kombinationer som inte är helt självskrivna. I grunden finns det vintage, bohemiskt, skogshäxa, och sen gör jag min grej av det, ibland är det mer av den ena stilen, ibland mer av den andra, ibland blandar jag hejvilt. Kläder ska vara roligt (även fast man är tjock, eller vad man nu har för komplex), och det ska vara personligt, det är i alla fall min filosofi. Och så ska man inte vara rädd att testa något nytt, rätt vad det är, så funkar det.
 
Det här är ett sånt typiskt höstinlägg - på hösten kommer mitt klädintresse tillbaka, då blir det roligt att läsa stilbloggar, modetidningar, katalogerna som dimper ner i brevlådan börjar äntligen innehålla roliga saker... Jag sörjer inte alls att sommaren är slut, hurra för hösten, liksom!
 
 

Kommentera här: