drömfångare

Jag tror inte att det är någon som inte vet vad en drömfångare är, lite på en höft i alla fall. Den fångar mardrömmar i sitt nät när du sover, och släpper igenom dom goda drömmarna, och låter dom glida ner på den sovande via dom hängande fjädrarna. Dagens ljus löser sedan upp mardrömmarna som sitter fast i nätet. Tro vad du vill om drömfångare, men för mig funkar dom. Om det är för att dom faktiskt funkar, eller för att jag tror på att dom funkar, spelar mindre roll. Jag köpte min första för sådär 20 år sedan, en ganska traditionell variant. Jag drömde mycket mardrömmar förut, men väldigt sällan sedan jag skaffade den, några gånger per år, högst. Nu har jag en rosa, kitchig drömfångare som jag fått av Susanne för några år sedan, den funkar den med, men jag tycker inte att den funkar att ha upphängd i vardagsrummet. Istället för att köpa en ny, så hade jag tänkt göra en egen. Det finns en massa fina drömfångare att inspireras av på pinterest, mer eller mindre traditionella. Jag vill göra en mindre traditionell, förstås.
 
Så ser min nuvarande drömfångare ut, många nät att fånga mardrömmar i!
 
 
 
 
 
Fina drömfångare att inspireras av, från pinterest.
 
Jag satt just och funderade på kvistar, att man kan blötlägga dom så att dom blir mjuka, och så forma dom till en ring. Och så kom jag på en sak. När jag var liten, så brukade vi följa med mamma och mormor upp på berget bakom mormors hus för att leta rötter till rotslöjd. Det skulle kunna vara nåt, att använda rötter att göra en ring av. Att använda ett material som för tankarna till min barndom och till min historia, det känns som en bra tanke. Om jag nu kunde komma ihåg vad det var för rötter... Kan det vara björk? Något annat?
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: