tjusiga tisdag - titivating tuesday, mori girls

Det finns en modestil som kallas mori girl, den härstammar från Japan, det finns många underkategorier, och den är egentligen kanske mer en livsstil än en modestil. I mångt och mycket är jag en mori girl, bara inte fullt så dekorerad som dom ofta är, grunden i klädseln är klänning och kofta, och lager på lager. Låter det bekant? Vanillery Garden hittade jag tack vare hennes mori girl-inriktning, men sen har det visat sig att det är helt enkelt en bra blogg. Men som sagt, hon skriver en del på temat, tips, idéer, tutorials... Och ett inlägg om vad mori girls egentligen är... I det här inlägget kan man lära sig ännu mer. Ett par andra trevliga bloggar med mori girl-fokus, är Mori Girl och fawn & doll och  Teaparties & Fairytales, klicka vidare, läs och inspireras!
 
 
Nu, nog med teori, dagens tjusigheter, är en drömoutfit från topp till tå, mori girl style.
 
Green Trunk Designs har många jättefina hattar och huvudbonader, men just den här fastnade jag ordentligt för. Eftersom jag har en massa tyg och band och knappar hemma, så funderar jag på att göra ett försök till en egen variant...
 
Jag gillar verkligen upcycling, att använda redan existerande plagg, och så göra nytt av dom. Som den här klänningen av VintageBuyChoice - superfin, och garanterat unik!
 
Det här halsbandet från TakkaPetit tycker jag mycket om, en massa fina saker, samlade på ett ställe.
 
Annars, så skulle jag absolut kunna tänka mig ett sånt här halsband att göra själv, jag hittade det hos Den Grönnkledde, vilket också är en trevlig blogg med mori girl-känsla.
 
Typiskt för mori girls, är att silhuetten är vid, och inte ett dugg åtsittande. Jag däremot, jag tycker att till klänningen ovan, så är det finast med en kortare, snävare kofta. För kofta måste det vara! Så då kikade jag på ravelry efter mönster på vintagekoftor - på 30-/40-/50-talen var det en helt annan passform än nu. Supersnyggt, och om man stickar själv, då har man mycket större valmöjlighet när det kommer till färg och material. Här skulle jag nog ha valt mossgrönt, eller kamel, en ganska ljus och naturnära färg.
 
En rejäl stickad scarf är ett måste! Den här från ozetta är verkligen superfin!
 
Armvärmare hör också till, särskilt när koftan har 3/4-ärmar. Dom  här är också ett gratis mönster från ravelry, så färgerna bestämmer man helt själv. Naturvit och lingrön, kanske? Eller naturvit och mullvad?
 
Som väska hade jag kunnat välja flera alternativ, en liten smyckesliknande, eller en barnsligare, men jag tycker att den här större, mjuka läderväskan från LIANGJENYSTUDIO är den snyggaste. Till det här! Ibland är tydligen enklare bättre...
 
Till en gullig outfit, så är det finast med lite mindre gulliga skor, tycker jag. Dom här stövlarna från Blowfish är fantastiska, och med att par flätmönstrade naturvita strumpbyxor på benen, så blir det den perfekta avrundningen på min mori girl-outfit.
 
 
 
First mori girls in theory (click the links in the text above), and then how I would put together a mori girl outfit. Cute and down to earth and layered and quirky!
 

Kommentarer:

1 Linn A:

Hejsan!
Du får en liten kommentar här också! :)
Mori-gruppen blev väldigt aktiv de senaste dagarna och jag är väldigt sugen på att börja blogga igen. Kanske har något med att göra att det äntligen är ljust ute också!

Svar: jag har också lagt märke till det, det har varit väldigt tyst ett tag. tycker det är lite roligt, att vi är så många från sverige/norden där, det har jag sällan upplevt i dom communities/grupper jag tidigare varit med i. trevligt! jo, ljuset, och våren, det kan göra fantastiska saker med en människa, inspiration och lust till livet bla! :)
malinmaskros

2 Den Grønnkledde:

Awh, så koselig at du liker smykket mitt! ^^ De er kjempemorsomme å lage selv!

Svar: jag måste absolut göra ett försök, jag har pärlor jag nyss köpt, och jag har tyg. egentligen är det bara att sätta igång, men det är lättare sagt än gjort :)
malinmaskros

Kommentera här: