ett värmande lapptäcke i svala toner

Mitt lilla lapptäcke har varit klart ett tag, men jag kom på att jag inte har visat upp det. Det är inte stort, det räcker lagom att ha över knät i soffan, eller att dra över täcket om jag fryser när jag ska sova. Färgskalan, dom blå/lila/gröna tonerna, avgjorde faktiskt sovrummets färgskala, tyvärr visar det sig att lapptäcket inte passar ett dugg till överkastet, och tanken var ju att det skulle ligga på sängen. Så det kräver lite omfundering...
 
Det mesta är antingen vintagetyger från 60-70-talet, eller så är det gamla kläder. Världens bästa återvinning!
 
Se - det kunde definitivt fungera bättre tillsammans.
 
Det som tog mest tid med att göra klart lapptäcket, var att hitta ett baksidestyg. Det här köpte jag på RK i Östersund, färgerna är rätt perfekta. Men när jag skulle klippa till det, så fick jag hjärtat i halsgropen - det var jättesmalt! Men tydligen var det meningen att jag skulle ha det som baksida, för det var på millimetern lika brett som själva lapptäcket. På millimetern!
 
 
 
I started this lap quilt ages ago, finished it a while ago, and now finally I´m showing it to you guys. The colours actually set the colour scheme for my bedroom, even though the quilt ended up clashing pretty badly with my bedspread...
 
 
 
 

Kommentera här: