tjusiga tisdag - titivating tuesday, med en 8-årings klädsmak

Något jag inte sopar under mattan, är att jag snart är 40 år (bara ynka 1½ år kvar...), jag borde klä mig som en vuxen kvinna, mammajeans och tröja, eller dräkt och blus, eller i kulturtantskläder, vilken sorts vuxen kvinna man nu råkar vara. I stället klär jag mig som en 8-årig flicka. klänning, kofta och färgglada strumpbyxor. Ganska mycket som Lotta på Bråkmakargatan, faktiskt. Å andra sidan - jag tycker om att klä mig så här, det är bekvämt, det är lätt att plocka ihop en outfit på morgonen, det är lätt att handla kläder, och så känner jag mig fin för det mesta. Många har klänning när dom klär upp sig, för mig är det vardag. Sen är det lätt att ändra stil, ifall jag nu skulle vilja det, det finns hur många sorters klänningar som helst, även vuxna klänningar. Eftersom jag är av modell större, så väljer jag klänningar i mjuka tyger, oftast ganska löst sittande, men då mina ben är rätt snygga (för att vara av den knubbiga sorten), så är mina klänningar alltid korta. Den dagen jag lyckas komma under stl 42-44 nånstans, då tänker jag använda en massa fina vintageklänningar, jag har en del på lager, och det finns fint att hitta på loppis med.
 
Efter den här introduktionen, så tänkte jag dela med mig av min klädinspiration, nu vet ni vad jag gillar, och hur jag tänker, då lär inte något av det här komma som någon större överraskning...
 
The Black Apple-Emily har en (väldigt tyst) vintageblogg, med en massa fina kläder. Hon klär sig helt perfekt! Dessutom är det hennes hår som inspirerade till min nya, korta frisyr!
 
Jag gillar hur både ♥elycia och the dainty squid klär sig, så jag slog två flugor i en smäll, och visar en bild på dem båda två.
 
Lite mer vintage inspirerar dom här mig till:
 
Karolines Vintage, som har världens underbaraste stickade koftor och tröjor.
 
Miriam är alltid så här vintagetjusig, bokstavligen från topp till tå.
 
Ibland känns det som att vintage är en ungdomstrend, och att jag är alldeles för gammal. Tänker man efter, så är det förstås inte så, och en som gör vintage på ett vuxet sätt är the freelancer´s fashion blog, och så får hon mig alltid att tänka på Bonnie, i Bonnie & Clyde.
 
Eftersom det är mitt i smällkalla vintern, så krävs förstås ytterplagg, och det finaste och bästa är en kappa, jag har en röd i swaggermodell, sydd av loden-ylle. Den är ganska tunn och ofodrad, men oväntat varm.
 
Annars är det här en urtjusig variant hos Elsa Billgren. Jag gillar hennes scarf jättemycket, så mycket att jag blev väldigt glad då jag hittade en variant på klädaffären här hemma, dock med en neonkant. Jag köpte den ögonaböj, och använder den mycket, och jag känner mig nästan lika tjusig som Elsa.
 
Till sist tänkte jag avsluta med fyra finklädda damer på TV och film:
 
Penelope.
 
Chuck i "Pushing Daisies".
 
Kenley i "Project Runway". (En massa söta hattar och fascinators!)
 
Audrey i "Twin Peaks".
 
 
 
I dress in dresses, cardigans and tights, it´s the prettiest way to dress, I think, especially if you throw in a bit of vintage as well. These are some very inspiring ladies, clothes-wise.

Kommentera här: