tjusiga tisdag - titivating tuesday, tjockkärlek

Ja, ni vet ju mina vikttankar, om nojjor, om att vilja gå ner, och att försöka tycka om det som redan finns. Det är en ganska stor fat acceptans-rörelse på Internet, och det är peppande och uppmuntrande. Det är klart att det finns hälsofrågor, men det är bättre att vara tjock och leva hälsosamt, än att vara smal och att leva ohälsosamt. (Inte för att jag kan skryta med att jag är så hälsosam... Men jag tror att det är lättare att genomföra om slutmålet inte är att bli smal, utan bara att må bra) Jag har kommit långt i mitt accepterande av mig själv, jag kan se att jag ser bra ut (bra dagar, iaf ^_^), jag har förstått att det finns dom som tycker att jag är attraktiv. Jag kan definitivt se skönhet i storvuxenhet, det kunde jag inte förut. Faktum är, att inom konsten så är den mulliga kvinnan oftast idealet, dagens tunna ideal är egentligen en anomali. Om det idealet skulle vara allenarådande, då skulle inte människosläktet kunna leva vidare, eftersom dom modeller vi vill likna är så smala, att dom ofta inte har någon mens. Ingen mens = ingen ägglossning = inga barn. Dessutom, jag har hört män säga, att tjejerna i tex Top Model inte är snygga, dom är alldeles för smala. Det smalaste idealet är tyvärr riktat mot kvinnor, det är vi som ska vilja se ut så. Män föredrar ofta en kurvigare, ja ofta mulligare/tjockare kvinnoform, med bröst och höfter och rumpa och mage. En kroppstyp, som i deras stenåldershjärnor skriker om barnafödande.
 
Så dagens tjusiga tisdag blir inte alls som den brukar vara, utan jag tänkte rekommendera bloggar och sånt, som uppmuntrar kvinnor av alla storlekar att känna sig vackra, och att bete sig och klä sig så också.
 
The Nearsighted Owl - En blogg som verkligen uppmuntrar till att älska sig själv, oavsett storlek, att inte låta vikten påverka vad man kan och inte kan göra.
 
Big big love, Lessons from the fat-o-sphere och Hot & heavy. Tre böcker som är på väg från adlibris till mig. Jag har läst om dom hos The Nearsighted Owl, där dom varmt rekommenderas. Beth Ditto´s memoarer ska också vara bra, så den har jag satt upp på önskelistan,  liksom ett helt gäng böcker jag hittade på Amazon.
 
Happy happy fatgirl - En svensk blogg, av en svensk tjej, som trivs som hon är, tjock kropp och allt. Förresten, ni vet hur tjocka människor ska vara mindre intelligenta? Läs den här bloggen, och förresten, läs Lady Dahmer också. 
 
Hairspray - Visar att vikten är utan betydelse, och att den tjocka tjejen visst kan få den snygga killen, och en plats i dansprogrammet på TV. Bra musik, bra film, och John Travolta har aldrig varit bättre än i den här!
 
Voluptous Vixens - En av mina favoritsidor på fb. Om kurviga/tjocka/feta kvinnor, och män/kvinnor som älskar dom. Positiv, uppmuntrande, och en massa bilder på ursnygga stora tjejer.
 
fat acceptance - En tumblr om att tycka om sig själv som man är, bilder, citat, texter...
 
Fat Acceptance - På Pinterest.
 
Riots not diets. The Militant Baker. Zero Style. Fiona at Large. Miss Indie. Fler bra bloggar!
 
Jag tycker att Beth Ditto är en fantastisk förebild när det kommer till att tycka om sig själv och hur man ser ut, att man kan vara sexig som en tjock tjej, och att man dessutom får vara det. Därför får hon förkroppsliga den här tjusiga tisdagen!
 
 
 
This Tuesday I´m finding beauty in bigger sizes. Yes, working on my fat acceptance! Click on links above for great blogs!

Kommentera här: