pyssliga presenter

Tänk va, jag hade absolut ingen lust att blogga, jag är bara trött hela tiden (skulle ha kollat D-vitaminnivån, tydligen blir man trött och har ont i kroppen vid brist, och det är ju precis jag), och så bläddrar jag i min gamla blogg, och följer länkar, och så blir jag inspirerad! Jo, vad jag kom att tänka på, är presenter. Folk fyller ju år hela tiden, och ibland är det roligt att ge presenter bara för att. Och eftersom jag nu har min lilla utmaning att tänka på, så blir det inga nya saker jag kommer att ge bort (det motverkar ju hela syftet, precis som folk som förväntar sig att en vegetarian ska erbjuda ett köttalternativ när hon/han bjuder på middag - helt galet i mina öron). Det är tur att min familj och mina vänner är vana - jag ger oftast bort hemgjort och begagnatköpt, och har alltid gjort det. I julas tror jag att jag spenderade totalt 150 kr på 10-12 personer... Så jag tänkte dela med mig av lite tips, både mina egna, och länkar till andra som har bra tips. Inläggen kommer att heta "pyssliga presenter" och kommer att hamna under min utmaningskategori. Så nu vet ni var ni ska leta...

Men jo, jag kom att tänka på det här när jag hittade tillbaka till en blogg som jag hade glömt bort (läs mer hos henne, hon är bra hon!) - mariesfinurligheter har några kategorier med en massa bra tips, kolla och se själv!

Jag gör gärna saker av garn eller tyg eller papper och ger bort - stickar sockor och mössor, syr kuddar, målar tavlor... Jag har mycket tid och lite pengar, och jag tycker om att fundera ut det jag tror passar mottagaren allra bäst.

På loppisar är det alltid bra att hålla ögonen öppna efter fina burkar eller pressglasskålar på fot - burkarna kan fyllas med te eller kakor eller något annat gott, och skålarna med godis förstås.

Min lillasyster fick ett år i present en burk med varm choklad, goda kakor och polkagriskäppar (till chokladen) - jag gillar att plocka ihop små kit och ge bort.






























I actually was in no blogging mood today, but then I looked back in my old blog, and I followed some links, and hey presto - inspiration strikes! I came to think about presents in this year of handmade and thrifted, and actually - I usually make presents myself, or thrift them. Last Christmas I spent about $20 on 10-12 people, not bad, I think! But I thought I´d make this a reoccuring thing, it will be under this headline ("pyssliga presenter" means puttery presents) and in this blog cathegory, and when you need some ideas, just have a look!

I found my way back to a great blog I had forgotten about, and she has lots of ideas for gifts and such. It´s in Swedish, but there are pics too.

I like to make things out of yarn, fabric and paper - I knit socks and hats, sew cushions, paint... I have lots of time and little money, and I like to think about what suits the recepient the best.

When thrifting, it´s always good to be on the lookout for pretty tins and pressed glass bowls - the tins can be filled with tea or cookies, and the bowls with candy.

One year I gave my sister cocoa in a jar, yummy cookies and candy canes (to stir the chocolate) for her birthday - I like putting together kits.