en hög med småfix hemma

Jag känner mig i perioder väldigt less på mitt hus, det känns stökigt och billigt och ratigt, som en enda stor nödlösning på superlåg budget - vilket det ju faktiskt också är. Väldigt få saker i mitt hem är planerade och genomtänkta och önskade, nästan allting är den lösning jag skramlade ihop just vid det tillfället, nästan alla mina saker är sånt som jag hittat på loppis som har varit nog billigt och tillräckligt fint för att få följa med hem. Det är otroligt frustrerande! Frustrerande är också att jag har så mycket jag vill göra, och det är helt jäkla omöjligt att få dom sakerna gjorda. Frustrerande som bara den, är också att jag måste ha projekt på gång, för att må någorlunda bra. Faktum är, att det är väldigt lite som jag kan göra med huset överhuvudtaget, även små projekt faller på det faktum att pengar saknas, att ork saknas - jag har inte ens kunnat gå på loppis och få åtminstone ett litet utlopp för min frustration. Å, jag kom på, en sak som får det att krypa i hela mig - jag har inte kunnat åka med sopsorteringen på länge, inte så länge bilen har stått, och nu är det väldigt fullt i skåpet under diskbänken... Det är 1½ vecka tills jag ska laga bilen, och det är så frustrerande att jag måste leva med skräp fulla diskbänksskåpet i 1½ vecka till!
 
Men - dom senaste dagarna så har jag åstadkommit några små fix i alla fall, och det känns så himla bra! Faktiskt så fick dom små fixen hela huset att kännas bättre en stund, även om den känslan inte var speciellt långvarig... Men det var en bra känsla, så länge den varade! Men vi tar väl en kik och kollar på vad jag fått gjort? ^_^
 
Den här lilla bokhyllan innehåller större delen av min samling med Alice i Underlandet - alla mina utgåvor, och ett gäng pryttlar i allmänhet, och ovanpå står min Alice-gran året runt. Just nu är det väldigt trångt ovanpå bokhyllan, planen är att få tag på en till likadan, att sedan dra ut dom en liten bit från väggen, och så lägga en skiva ovanpå och på sidan, så ser bokhyllorna lite större ut, och så får jag med plats att piffa på - jag har en stor väckarklocka också, som jag gärna vill ha här ovanpå, tex. Men, det är inte det jag har gjort nu (ännu en av dom saker som frustrerar mig, att jag inte kan få bokhyllesituationen fixad och klar), utan det är lampan som är "ny"! Jag hade tidigare min lampa med nästan surrealistisk skärm här, den passar väldigt bra med hela Alice-känslan, och funkar också med den allmänna Beetlejuice-känslan som inspirerade mig till att måla vardagsrummet randigt (det randiga visade sig ju passa perfekt med Alice i Underlandet också, så det var verkligen två flugor på smällen!). Men - jag kom på att jag har ju en lampa som passar ännu bättre: den här flamingon!
 
Flamingolampan stod på köksbänken, jag målade den apelsingul förra året, med samma färg som jag använde på snickerierna i köket (den var guldfärgad i många år innan det, och det var också fint!). Jag gillade den som gul också, men jag ville inte ha den gul i vardagsrummet. Dessutom - flamingos, dom är ju rosa egentligen, så att måla den rosa var det mest rimliga, kom jag fram till. Men det var inte så "bara" att måla den rosa - det krävdes tre försök innan det kändes någorlunda ok, och jag funderar fortfarande på om den inte skulle vara lite ljusare...
 
Första varvet målade jag med samma rosa färg som jag har på skafferiet i köket, men den blev alldeles för ljus och för kall. Sedan målade jag den rosa med en akrylfärg direkt ur tuben, jag tyckte att det var en ganska så basic rosa, ungefär som flamingoljusslingan i granen. Men nej, när jag målat hela flamingon, så var den i princip neonrosa... Och jag målade absolut inte neonrosa, jag har ett par tuber neonrosa, och den rosafärg jag använde är egentligen långt ifrån neon, men ändå - på flamingon så blev det neonrosa... Sedan så blandade jag en ganska korallfärgad rödfärg med lika mängd vitt, och kom fram till den här färgen, och den kändes genast mycket bättre - till att börja med, så var den betydligt närmare lampskärmen i nyans. Men, som sagt, så funderar jag på om den inte skulle varit ljusare ändå, färgen känns fortfarande ganska mycket neonrosa... Å andra sidan - en rosa flamingolampa, det är inte det mest diskreta man kan tänka sig, så att rosafärgen inte är diskret, det kanske är som det ska vara?
 
Sedan gjorde jag en sak som jag funderat på sedan i somras - jag satte upp tavlan som jag broderade i somras. Jag visste inte riktigt var jag ville ha den, här på väggen någonstans, eller kanske på bokhyllan bredvid, men när jag kom fram till en placering till slut, så känns den faktiskt helt ok!
 
Sedan kom jag på att tavlan såg lite ensam ut, och jag har en del tavlor med Alice-tema på väggarna i hallen/trappen. En av dom kändes lagomt liten för det här utrymmet:
 
Det är faktiskt ett japanskt frimärke som jag ramat in! Fast innan så hade jag den på en svart bakgrund, nu ändrade jag det svarta till rosa istället, och vips så passar den perfekt här! Jag har plats för en eller ett par små tavlor till också, men det är ingen brådska med det, jag kan absolut leva såhär ett tag! Det är som mitt lilla Underland i mitt hus - en liten bokhylla som samlar mina böcker och filmer, mina fina saker (flera av dom handgjorda enkom åt mig!), min Alice-gran (som också är fylld med handgjorda presenter!), en rosa flamingolampa och ett par rosa Alice-tavlor. Det jag skulle vilja fylla på med, är förstås fler utgåvor, fler pussel (jag har ett, jag har lagt det två gånger redan, och funderar nu på att ta fram det och lägga det igen - helst så vill jag alltså ha fler pussel att växla mellan!), lite fler ornament till granen (även om den börjar vara rätt full...), och så skulle jag vilja göra en grej, som jag tyvärr inte hittat något mönster till: jag vill virka en duk med flamingosar! Jag har ett perfekt rosa garn, det enda som saknas är ett mönster, och jag har letat som bara den, utan att hitta något. Och tyvärr så har jag inte kunskapen att göra ett eget mönster till en virkad duk...
 
Men som sagt - jag kan leva med min Alice-hylla som den är, ett tag åtminstone! ^_^
 
Däremot så är det inte den bästa lösningen, att jag flyttade lampan som stod här till köksbänken istället. Fint är det, men den lyser inte speciellt bra - den röda skärmen gör ett väldigt bra jobb med att dämpa ljuset... Och den är den enda arbetsbelysning jag har på köksbänken, så den gör inte sitt jobb speciellt bra. Planen är att sätta batteridrivna spottar under porslinshyllorna, men det har jag inte lyckats fixa än. Men nångång, så!
 
Det här gjorde jag också härom dagen! Dom här pärlplattorna (som jag gjorde när jag jobbade på fritids i Nynäshamn, det är alltså nästan 20 år sedan redan, vad tiden går fort!) satt förut på väggen mittemot spegeln (som skymtar i högerkanten på bilden), här satt dom här två, fast inramade då förstås:
 
Men dom här plockade jag ner, för jag gjorde mig av med ramarna. Jag hade två banankartonger fyllda med ramar som jag rensat bort (jag kom ju fram till i våras/vintras någongång, att alla mina tavlor hade för tjocka och för svarta ramar, och att jag istället ville ha tunnare och ljusare ramar, och mer passepartouer), dom har stått i köket och tagit plats sedan i våras, och nu blev jag äntligen av med dom, och innan dom blev hämtade så kom jag på att ramarna till dom här båda tavlorna också skulle åka ut. Förresten - att banankartongerna försvann från köket, vilken skillnad bara det gjorde! Det kändes genast så mycket ljusare och luftigare! Och den lilla tavelomflyttningen i badrummet gjorde också stor skillnad, fast det egentligen bara var en sån liten grej!
 
Egentligen så vill jag inget hellre än att sätta upp julgardiner och adventsstjärnor redan nu (som jag sagt förut), men jag ska hålla mig lite till, åtminstone till slutet på november. Eller nja, det är en sanning med modifikation - jag bytte faktiskt till julgardinerna i sovrummet... Men - dom är inte speciellt juliga i motivet, det är bara färgskalan (rosa, rött och grönt) som gör att jag har bestämt att dom är julgardiner. Men det kändes faktiskt helknas att inte hänga upp adventsstjärnan samtidigt som jag satte upp julgardinerna... Men jag håller mig, ett tag till i alla fall!
 
Det har inget att göra med huset, men jag har precis stickat en reflextröja till Alice. Faktum är, att jag stickade den två gånger, innan jag var nöjd... Min julklappsstickning fick ta paus under dom dagar jag stickade hundtröja, men återupptogs idag igen. Jag har också planer för en födelsedagspresent på julaftonen (det är Maria som är född så precist, stackarn!), och så har jag två andra presenter också planerade, men dom två behöver material, och dom materialen har jag inte hemma. Även om jag inte kan fixa med huset, eller göra om hemma, så hjälper det ändå lite att jag har något i händerna att pyssla med, det blir lugnare i skallen när händerna är upptagna!
 
Alice reflextröja får ni förresten se nästa vecka!
 
Idag så spelar jag en Alice i Underlandet-spellista, den är inte ett dugg halloweenig, fast vi är på upploppet inför Halloween nu (i år ser jag bara fram emot att plocka ner halloweenpyntet och att få sätta upp julpyntet någongång - men som sagt, julpyntet får vänta ett tag till!), men med så mycket Alice i dagens inlägg, så kändes det oundvikligt.
 
 

Kommentera här: