en broderad alice-tavla

Det var meningen att jag skulle skriva ett fredagsfavoritsinlägg idag, men jag orkade inte, det får vänta tills imorgon... Men, för en stund sedan så var mitt Alice i Underlandet-broderi både färdigbroderat och inramat, och det kändes betydligt roligare att dela med mig av, så det orkade jag visst... ^_^
 
Ser ni den? Och ser ni vilken tur jag hade, att jag hade en ram so, passade nästan precis, och att jag inte gjort mig av med ramen än, fast den låg i "göra-av-med"-lådan! Däremot så var ramen svart, så jag målade om den vit, men jag har inte bestämt mig för om den ska vara vit, eller om jag ska måla den rosa, eller svartvitrandig, eller med någon slags motiv - den känns väldigt stor och väldigt vit just nu!
 
Just nu står ramen här, ovanpå lilla bokhyllan, i väntan på en spik i väggen, och i väntan på att jag ska bestämma mig för vilken vägg den ska hänga på. Å, jag höll ju på och funderade på ifall jag skulle ta fram min Alice-gran eller inte - gissa vad jag bestämde mig för? ^_^ Den är inte färdigklädd, men den är påbörjad! Det allra juligaste pyntet tar jag inte fram, dock, även om det är väldigt lite som är juligt, jag håller mig till det som bara skriker Alice, utan att skrika jul!
 
Såhär såg mönstret ut hos kyokomaruoka, hon har gjort sina små Alice-motiv till nåldynor, och jag kunde inte stå emot dom! Jag som älskar både miniatyrer och Alice i Underlandet, ja, och japansk estetik dessutom - helt oemotståndligt! Till skillnad från mig, så använde hon räknelinne, jag använde istället aidaväv. Likaså så var hennes tyg färgat, några av dom i alla fall, och även om jag tog det minst vita av dom jag hade, så var det för vitt - jag var tvungen att fylla i även bakgrunden med korsstygn.
 
Det syns inte på bilden, men min aidaväv är aningens beige, oblekt brukar man väl kalla den här typen av nästan vit bomull. Men som synes så är skillnaden mot det vita i kaninen och det oblekta i aidaväven alldeles för liten, kaninen försvinner mot bakgrunden. Här ser ni också tydligt skillnaden mellan aidaväv och räknelinnet som kyokomaruoka använder - i aidaväven så är ytan tydligt rutindelad, det gör det väldigt enkelt att sy korsstygn på aidaväv, det är bara att sticka ner nålen i hålen. På räknelinne måste man hålla reda på hur många trådar det ska gå mellan varje korsstygn. Det är inte svårt egentligen, men man måste hålla lite koll på när man broderar, rätt vad det är så har man räknat fel, och ett korsstygn blir för brett eller för smalt.
 
Här är mitt färdiga broderi, tillsammans med mönstret (som finns på kyokomaruokas instagram, som jag länkade till längre upp ↑). Det är ett enkelt mönster, bra för den som inte har broderat så mycket korsstygn i sina dagar. Känns det för pilligt med så små korsstygn som jag sytt, så finns det aidaväv med större rutor, då kan man sy med tex ullgarn, det brukar finnas billigt bland handarbetsgrejerna på loppisar.
 
Jag valde ljusrosa till bakgrunden, rosa är en färg som känns väldigt Alice i Underlandet för mig! Det andra alternativet hade varit ljusblått, men eftersom hennes klänning redan är ljusblå, så hade den försvunnit mot en ljusblå bakgrund - precis samma problem som jag hade med den vita kaninen mot den vita bakgrunden. Men rosa var det inget annat som var (utom Cheshirekatten, fast han är mer ceriselilarosa, det är inga problem att se honom mot det rosa), så jag funderade inte ens på saken, särskilt som jag hade flera ljusrosa garner att välja på också. Motivet är förresten sådär 10x10 cm (jag gissar mellan tummen och pekfingret, för jag orkar inte kliva upp och mäta...), väldigt litet och gulligt!
 
Förresten, apropå brist på rosa motiv - jag hade gärna sett en till version av det här mönstret, med flamingos, Queen of Hearts, The Caterpillar mfl. Kanske det kommer!
 
Eftersom broderimotivet är japanskt och Alice i Underlandet, så blir dagens soundtrack en japansk Underlandet-spellista:
 
 

Kommentera här: