fredagsfavoriter - ett färdigt kök! äntligen!

Den här veckans favoriter är givna - jag har ju hållit på och pysslat och grejat och fixat till och med köket, och förutom golvet (det fula fuskstensplastgolvet ska någon gång i framtiden bytas mot schackrutigt) och lite småfix, så är köket klart! Sånt jag varit utan länge har jag skaffat, sånt jag saknat länge har jag fixat, och sånt som länge varit ofärdigt är nu färdigt! Ja, ni förstår ju hur glad och nöjd jag är! Vi börjar med det färdiga köket, och avslutar med hur köket har sett ut innan (det blir ett riktigt "Här har du ditt kök"!), och till allra sist så får ni en kik på lunchen, som står och puttrar på spisen!
 
Jag berättar förresten bara lite snabbt om allting, ni har ju sett hela köksrenoveringen i bloggen dom senaste 1½ åren - ja, så längesedan är det jag började! Förresten igen - jag räknade på hur mycket det har kostat att renovera köket, målarfärg, tapeter, redskap, förbrukningsmaterial, hyllor, ja hela kånkarongen: 1745 kronor. För en köksrenovering. Och av dom pengarna så gick 2/3 till hyllorna. Klå det, ni! ^_^
 
Ursprungsplanen var träfärgade hyllor, men det hade varit en helt annan prislapp på det, och faktum är, att när hyllorna väl var på plats, så kändes det faktiskt inte helt fel med vitt!
 
Jag har ställt upp porslinet med ett försök till ett system - längst till vänster är det retro-boho-70-tals-keramik-känsla (det var ju egentligen planen när jag skulle göra om huset för tredje gången, ljusa neutrala färger, naturmaterial, rustikt, etniskt, boho, 70-tal - den planen gick åt skogen innan den ens påbörjades...), sedan min lilla samling porslin med svarta motiv (det är så fint med ett helt porslinsskåp med bara sånt, men jag har kanske tio delar sammanlagt, det är så svårt att hitta här!), och sedan kommer den överväldigande majoriteten - färgglatt porslin! Men tyvärr så syns mitt fina porslin väldigt dåligt, dom flesta tallrikarna syns knappt, man ser bara vita högar, det är nackdelen med vitt porslin. Hur mycket mönster och färg det än är på ovansidan, så ser tallrikar bara vita ut från sidan. Det hade varit en helt annan sak om jag tex hade samlat på höganäskeramik, då hade jag haft färgglada hyllor som bara den! Jag hade faktiskt en liten samling blå muggar i början av 00-talet, medans jag fortfarande inredde kök i blått! Förresten, vore jag ni, så skulle jag börja samla på Höganäs Collection, alltså keramiken från 90-/00-talen, för jag tror att det kommer att bli inne igen!
 
Planen var att sätta upp dom vita hyllorna i höjd med furuhyllans hyllor, men det funkade inte med öppningen bakom diskbänken, då hade den nedersta hyllan börjat i öppningen, och det hade inte blivit bra. Men eftersom det nu blev vita hyllor, så känns det inte som att jag ens behöver fundera på att få det att passa ihop med furuhyllan, dom är så tydligt åtskilda ändå.
 
Såhär såg det ut innan jag började fylla hyllorna - dom är inte sneda, det är huset som är snett... Medans jag hade köksskåpen uppe, så hade jag en ljusslinga under skåpen, och den fungerade då som belysning över köksbänken. Jag kommer inte att sätta upp ljusslingan igen, utan måste hitta någon annan belysningslösning. Jag såg, för inte längesedan, lampor som sattes upp med kardborrband, som Command Strips typ, jag är rätt säker på att dom var batteridrivna, för det var inga sladdar av något som helst slag. Något sånt skulle jag haft under hyllorna!
 
I veckan så sydde jag en sak som jag funderat på ett bra tag - ett litet draperi framför tvättmaskinen. Eftersom tvättmaskinen sticker ut utanför köksbänken, så hänger inte draperiet snyggt och prydligt rakt ner, men det ser ändå mycket bättre ut än innan! Skrolla neråt, så får ni se!
 
Och så en påminnelse om hur det har sett ut dom senaste månaderna. Hela köket är tapetserat med regnbågsrandiga tapeter, den som syns till höger, men tapeterna tog slut när jag kom till den här sista väggen. Min granne Gerd råkade ha den helt perfekt gulrandiga tapeten, som får fungera som en fondvägg - den är randad på samma sätt som den regnbågsrandiga tapeten, och den gula färgen är väldigt lik dom gula ränderna i regnbågstapeten, och alltså också väldigt lik den gula färgen på mina snickerier. En fullträff, alltså! Eftersom det här också är väggen som jag satte upp hyllor på, så känns den helt rimlig att ha som fondvägg, även om det inte var meningen egentligen! Stänkskyddet var också något av en olyckshändelse - jag trodde att jag hade mer kvar av min gamla gulprickiga tapet än vad jag faktiskt hade (skrolla neråt så får ni se den), och jag hade inga andra gamla tapetsnuttar som passade och som räckte. Men så kom jag att tänka på min garderob på övervåningen, som jag tapetserade med botaniska illustrationer från gamla floror (inspirerad av Josef Frank och Carl von Linné, förstås!), och eftersom jag hade kvar en hög med gamla blomböcker, så var det ett snabbt och enkelt projekt. Sen tog det ända tills den här veckan innan stänkskyddet blev lackat också, men det är en annan historia...
 
Det här skåpet över diskbänken (på andra sidan den regnbågstapetserade väggen på bilden ovan) hade jag porslin i medans jag väntade på att få upp kökshyllorna, nu fick mina kokböcker flytta hit istället (jag hoppas verkligen att dom klarar tyngden, men eftersom dom är gjorda för porslin, så borde dom hålla för en del, eller hur?). Eller ja, inte riktigt alla kokböcker fick plats, men dom flesta!
 
Dom största av mina gamla kokböcker fick stanna kvar i skafferiet, likaså min samling av Husmoderns Köksalmanack. På den översta hyllan, som innan var fylld med min samling retrokokböcker, fick några burkar flytta upp från inuti skafferiet, nu står alla plåtburkar framme och är synliga och fina! Bakom dörrarna i nedre delen av skafferiet står nu sånt som inte får plats i burkar, sånt som antingen väntar på att hällas över i burkar, eller sånt som är flytande eller kladdigt, eller vad det nu kan vara.
 
Jag har ju redan visat att jag äntligen, efter ett par års letande, hittat fler köksstolar, men eftersom det här inlägget handlar om sånt som äntligen är klart och fixat i köket, så får dom också vara med på ett hörn! Jag flyttade förresten om stolarna lite, med en av mina gamla stolar på varsin sida, och en av dom nya stolarna på varsin sida, så ryms stolarna att skjuta in under bordet, hurra! Det är trångt, men det går!
 
När jag hade besök tidigare i veckan, så tog jag fram den här mattan också, den var ett gratis facebookfynd från tidigare i somras. Den är tyvärr lite för liten att ha under köksbordet, den skulle ha varit lite bredare, men den döljer en del av det hemska golvet i alla fall! Jag har en lila plastmatta också, rent färgmässigt skulle det fungera, men det känns inte som att plastmattan är nog tätt vävd för att hålla stolar som skjuts in och ut på den. Så jag får nöja mig med den här mattan, fast den är lite liten. Den är dessutom varm och skön under kalla fötter, det känns att den är av ull! Dessutom - jag ska inte ha den framme så länge, typ september ut eller så, så länge som Bosse är ute om dagarna - han kissar annars gärna på mina mattor när han inte vill vara ute, och han vill inte vara ute när det är kallt. Inga mattor hos mig på vinterhalvåret, alltså, inte så länge jag har Bosse. Och jag har hellre Bosse och är utan mattor, än att jag inte har någon Bosse, men kan ha mattor på alla golv.
 
Bredvid köksbordet syns också ett annat fix, ett superenkelt och helt gratis fix - jag som länge letat efter något att förvara kattmaten i, jag kom förra veckan att tänka på den gamla vedlåren som stod ute i vedboden. Jag bar in den, och den passade perfekt, den tar upp mindre plats än vad jag mindes, all djurmat ryms i den, och med kuddar ovanpå, så har det blivit en perfekt sovplats, tycker Selma.
 
Vi avslutar med ett par bilder på hur köket har sett ut förut!
 
För sådär fem år sedan, så föll jag som en fura för alla mörka inredningar som började dyka upp på sociala medier, och jag gjorde om hela huset. Köket blev mörkblått med mörkgröna snickerier och barockblommig tapet ovanför köksbänken och bredvid tvättmaskinen, och det var hur mysigt som helst! Hade det inte varit för att jag fick ett begär på ljus och färg igen, så hade jag säkert haft kvar det mörka köket, och bara gjort om detaljer. Som köksskåpen. Ända sedan jag köpte huset, så har jag velat ta ner köksskåpen. Det blev så mycket luftigare och finare utan dom, dom var verkligen kompakta, och slukade både ljus och utrymme! Här kan man förresten se ljusslingan jag hade under skåpen, om man kollar riktigt noga. Här kan man se hur det såg ut med den tänd - väldigt mysigt!
 
Och innan det mörkblå, så såg det ut såhär! Jag lät renovera hela huset när jag köpte det, och köket blev gult och vitt (andra halvan av köket fick en gammal retrotapet, ljusgul med små vita blommor), jag gillade verkligen den här gulprickiga tapeten! Det är lite av den här känslan jag ville åt, när jag gjorde om köket den här gången - färgglatt och ljust och motiv och färger som man blir glad av! Apropå sånt man blir glad av - jag ångrar att jag tog bort tejpen på kylskåpet, det var verkligen superfint! Jag gjorde det med färgad eltejp från Dollarstore, och dom har inte sån tejp längre. Jag ska hitta på någonting med kylskåpet nångång framöver också, men det får bli med dekorplast då istället. Det gjorde jag i min förra lägenhet, det blev också superfint! Knopparna är förresten desamma i alla versioner av mitt kök, dom köpte jag jättebilligt på Röda Korset innan jag ens hade köpt huset, dom är av orange glas och från 70-talet gissar jag, och dom passar till allting! I alla fall hemma hos mig, vad jag än hittar på i inredningsväg, så passar det med orange glasknoppar! Och gissa vilken tur jag hade - knopparna räckte precis till alla luckorna i hela köket, till och med till städskåpet! Nu har jag ju betydligt färre köksskåp, så jag har flera knoppar över, men det skulle aldrig falla mig in att göra mig av med dom - dom kommer säker till användning nångång!
 
Nu är det dags för lunch, linssoppa har stått på spisen och puttrat medan jag har skrivit det här inlägget. Jag har polkabetor i från Maria, squash i från Gerd, och så potatis köpt på extrapris på affären. Och så röda linser, tomatpuré, liquid smoke och kryddor förstås. Jag är jättehungrig, det ska bli gott med mat!
 
Dagens spellista känns helt rätt efter ett långt inlägg om mitt kök:
 
 

Kommentera här: