när jag flyttade in i mitt hus

I förrgår fick ni se bilder från min sista lägenhet i Nynäshamn, igår fick ni se från min förra lägenhet, och idag är det tredje och sista delen i den här lilla serien - nu är det dags att titta på hur huset såg ut när jag flyttade in sommaren 2015! Jag valde betydligt färggladare färgskala då, än när jag gjorde om igen för sådär 3½ år sedan! Och som sagt - det är ju därför jag visar gamla hemma-hos-mig-bilder, för att visa att min lust till färg nu inte är en tillfällig nyck, utan att det är något som jag alltid återkommer till. Dom som känner mig och har känt mig länge förknippar mig mer med färg än med brist på färg, tror jag! På sätt och vis så är det lite jobbigt att gå tillbaka och titta på gamla bilder - det var himla fint, och en del av det saknar jag, och skulle absolut göra igen på precis samma sätt!
 
Det blir förresten fler och fler bilder för varje inlägg, så idag blir det bildkavalkad deluxe! Dessutom så blir det ibland flera bilder på samma rum, då jag gjort om flera gånger, jag sätter stoppunkten när jag började göra huset murrigt våren/sommaren 2017.
 
Jag lyxade och lejde målare innan jag flyttade in, dom målade och tapetserade överallt, nästan. Jag målade alla snickerier i kök och hall vita (dom var furufärgade innan), innan jag ens hade skrivit på köpekontraktet. På trappstegen så hade jag här en grå tapet med vita prickar - det kändes så nära ljust och fräscht som jag kan komma!
 
Nåt år senare så började jag sakna rosa i huset, och målade trappstegen rosa, och tapetserade med en blommig tapet (den räckte inte till hela trappen, så längre upp är det en grön medaljongtapet). Det såg inte alls illa ut, faktiskt!
 
Alldeles innan jag målade snickerierna mörkgröna för tre år sedan, så pimpade jag toadörren. Alla fina teförpackningar som jag sparad klistrade jag på dörren, som ett stort te-lapptäcke. Fint!
 
Toan är det enda som inte förändrats på 5½ år - det ser precis likadant ut idag som det gjorde då. Samma tapeter, samma duschmunstycke, samma duschdraperi. Jag hade gärna behållit det såhär, jag gillar den gamla tapeten, men badrummet har inte åtgärdats på sådär 40 år, det behöver rustas upp. Tyvärr!
 
Mitt kök är ju indelat i två delar, det här är själva matrumsdelen, här hade jag låtit tapetsera med en gul tapet med små vita blommor, som jag hittat på loppis. Det var himla fint! Det här är ett sånt rum som jag saknar nu i efterhand, och som är hopplöst svårt att återställa - att hitta samma tapet igen, det är inte det lättaste!
 
Här tapetserade jag mitt dåvarande skafferi också (nu har jag tekannor, muggar mm i det här skåpet), den här tapeten är bland det finaste jag vet! Den här hyllan kommer jag inte att göra om, tapeten och hyllan kommer att sparas så länge jag bor kvar, även om jag skulle ta ner den nångång. Det enda som jag har en åsikt om, är varför i hela friden jag satte den översta hyllan till vänster så högt upp - ja, den passade perfekt till plåtburkarna jag hade där, men allt annat ser helt knas ut...
 
Den andra köksdelen hade tapeter med stora gula prickar, köpt på Ellos. En riktig gladtapet! Tillsammans med den tapeten så kändes köksbänkens dekorplast logisk, det har den inte riktigt gjort sedan jag målade om...
 
Jag tyckte så mycket om det dekorplastade kylskåpet i förra lägenheten, så jag gjorde en variant på det här också. Här använde jag färgad eltejp (köpt billigt på Dollarstore) och trianglar som blivit kvar från förra kylen. Billigt, enkelt, fint och roligt DIY, det enda negativa är att när man tar bort eltejpen så blir det kladd kvar som kräver lite jobb/kemikalier för att få bort.
 
Den här gardinen var perfektion i mitt gula kök, så jag har inte haft den uppe på ett par tre år. Tills nu - jag satte upp den härom dagen, i min jakt på färg, och oj vad fin den är! Och jag som har svårt att hitta gardiner som funkar tillsammans med mina blomhyllor - den här passar perfekt! Jag skulle gärna vilja hitta fler av den här typen!
 
Här hade min samling muminmuggar växt ganska rejält, men mer än såhär blev det tyvärr inte - det var här någonstans som jag sålde dom. Det har kommit så många fina muminmuggar dom senaste åren (alla muminmuggar är i och för sig fina!), men jag vågar knappt titta på dom, och definitivt inte köpa någon, av rädsla för att det ska trigga igång en samling igen!
 
När jag först flyttade in, så köpte jag den här fina soffan med tillhörande fåtölj, den passade perfekt i mitt lilla vardagsrum!
 
Sedan så hittade jag den här soffgruppen gratis på facebook, och märkligt nog så passade den också bra i mitt lilla vardagsrum - mysigt som bara den med så mycket soffor! Tyvärr finns varken soffor eller matta kvar (dom råkade ut för kattolyckor...), och bordet lämnade jag på tippen för några år sedan, och det ångrar jag lite - det var en bra storlek på det!
 
Går man upp för trappan, så finns ett litet "mellanrum" där, som jag försökte möblera mera användbart då i början (nu har jag bara ett par byråar där, och min lampskärmsstommesgran). Den här fåtöljen gav jag bort, och mattan finns kvar, det känns betydligt bättre än att ha varit tvungen att kasta bort saker!
 
Sovrummet var kanske inte direkt färgglatt, mera ombonat och mysigt, med en fondvägg tapetserat med ännu en loppisfyndad tapet. Ännu en sån grej som är väldigt svårt att återställa! Men det är kanske grejen - att gå vidare, att se framåt, inte att försöka åstadkomma något som jag redan haft. Som jag faktiskt dessutom tröttnade på, sedan jag haft det ett tag - fast det gör jag i och för sig med allting... Filten har jag som kattfilt nu, så den är rejält hårig, men den skulle passa jättebra på sängen i mitt nuvarande sovrum också, så jag funderar på att försöka sanera den. Men då blir katterna en filt fattigare - jag ska se om jag har något att ersätta den med...
 
Garderoben tapetserade jag med bilder ur gamla floror, med inspiration av Carl von Linné och Josef Frank, och den är också en sån sak som jag aldrig kommer att göra om här hemma, likaså övre hallens "tapet" av gamla Husmodern-tidningar. Ibland prickar man rätt på en gång!
 
Jag hittar inga bilder från målarrummet (massor av mina gamla bloggbilder har försvunnit, jag har bett blogg.se fixa det, men dom har inte lyckats få till det, eller så har dom inte orkat försöka...), men det var mest vitt, så inte så mycket färg att bjuda på där. Lite ironiskt - ett målarrum låter ju som att det ska vara färgglatt värre! Men ja - såhär såg det ut hemma hos mig förut! En del av det är kvar, som sagt - mitt tapetserade köksskåp, min toadörr med alla teförpackningar, övre hallen med sina tidningstapeter och garderoben med florabilderna. Ja, och så tapeten i hallen, den satt där när jag flyttade in, och kommer att få vara kvar så länge jag är kvar här. Annars så förändras mitt hem kontinuerligt - är det något som är konstant hos mig, så är det förändring!
 
Jag har förresten några home tours från förr i huset också, det hann aldrig bli någon från övervåningen, men från kök, vardagsrum och hall/trapp:
 
 
 
 
Dagens soundtrack är väldigt aktuellt, fast nu borde väl namnet vara "februari och nu vill jag ha slut på vintern"... Jag hade en period då jag lyssnade mycket på svensk musik med mycket sväng, det var några år då jag var mycket på krogen, och sån här musik är perfekt peppmusik när man gör sig i ordning att gå ut. Eller för att bli pepp mitt i smällkalla vintern!
 
 

Kommentera här: