stora fixarveckan!

Förra veckan var jag en riktig flitiga Lisa, och jag fick en massa gjort! Jag spred ut allt över hela veckan, jag höll inte på länge varje gång jag gjorde något, och jag vilade många timmar mellan varven, men det är så skönt att få saker gjorda! Ett par saker var dessutom sånt jag skjutit framför mig dom senaste 2-3 åren, så det känns extra bra att få tummen ur till slut!
 
Att jag äntligen fixat dasset har jag redan berättat, men det var nog det som fick mig att sätta igång att fixa överhuvudtaget, det var det som satte stenen i rullning. Sedan så klippte jag äntligen gräset på baksidan - det var en jätteprojekt bara det! Gräset nådde mig till knäna, dessutom var det fullt med brännässlor och annat ogräs, tjockt och tätt som bara den, och så hade det inte torkat så mycket som jag hade hoppats, så även om jag har en stark och rejäl gräsklippare så fick den kämpa, och den stannade åtskilliga gånger när det blev fullt med gräs under. Jag måste kratta gräs, och jag måste klippa en gång till, och framsidan är inte klippt alls (den är som tur är inte lika illa, gräset växer inte fullt lika bra där!), men jag har slut på bensin i gräsklipparen.
 
En annan sak jag började på (men jag är inte klar, jag måste köpa gummihandskar) är att rensa bort en massa brännässlor, jag hade bara vanliga trädgårdshandskar, och flera dagar senare så känner jag fortfarande av där jag brände mig på händerna... Vad som däremot funkade att använda vanliga arbetshandskar till, var att rensa ur min rosenbuske. Den var så full med högt gräs, att när jag ryckt bort allt det, så var det knappt några rosor kvar... Men dom tar sig förhoppningsvis, dessutom så har dom spritt sig åt sidorna, så busken liknar nu mer en häck, och eftersom jag tidigare i sommar planterade en rad med rosor bredvid rosenbusken, så ser det ut att bli en rosenhäck mot stängslet. Det är jag inte alls arg på! Jag funderar på att gräva upp lite småbjörkar i min lilla skog, och sätta dom också mot stängslet, jag har redan en liten björk och en sälg i hörnet av gården, mot stängslet, en eller ett par träd där skulle egentligen räcka för att  rama in den delen av gården. Sen blir det rosor, och sen är det vinbärsbuskar, och frågan är vad dom skulle tycka om att få sällskap med några björkar, det är kanske ingen bra idé? Här kan ni se hur det såg ut i början på juni, det har verkligen lummat till sig nu!
 
På bilden ovan ser ni ett projekt jag är otroligt glad för att jag äntligen fått gjort - jag har rivit loss en massa gräs och ogräs i min perennrabatt (i mitten av rabatten sådde jag för tre år sedan en massa blomfrön, eftersom jag inte hade perenner nog att plantera, och eftersom jag inte visste vad som var blommor och vad som var ogräs när dom växte upp, så blev det en massa ogräs också, och dom senaste två åren så har det i princip bara varit ogräs, och högt gräs, förutom några blommor som ploppat upp), och så har jag täckt det med kartong. Det ska bli ett till kartonglager (efter tips av min granne, som är mycket bättre än mig på trädgårdar), men det är ingen panik, jag måste dessutom leta reda på fler kartonger, huvudsaken är att ogräset har påbörjat sin långsamma resa mot döden. Hurra! Om ett par år, så fortsätter jag mitt projekt med att fylla min stubbrabatt med perenner, det kommer att bli bra till slut! Vad jag har kommit fram till efter två år av perenner, är att jag behöver fler som blommar på sensommaren, nu är det nästan bara bladverk, och så behöver jag flytta om på växterna lite också, alla är inte bra placerade, ser jag nu när blommorna jag planterade i juni börjar växa på sig. Precis samma upptäckt som jag fick förra sommaren! Vill ni titta närmare på hur rabatten ser ut nu, så kolla på min instagram!
 
Jag har fixat lite inne också! Jag har dammsugit hela huset (ovanvåningen får oftast klara sig utan dammsugning, men i veckan så tog jag ett varv där också) och skrubbat i badrummet och torkat trappen (det behöver jag egentligen göra ungefär en gång i timmen när det är blötväder ute - grusvägen utanför blir till lerväg när det regnar, och djuren gör tassavtryck i trappen), det fick ta några dagar, men nu är det åtminstone en stund fint här hemma! Dessutom så sydde jag ett kuddfodral till soffan, det rutiga (det randiga sydde jag veckan innan, tror jag), och vips så känns det mer Tim Burton och Beetlejuice (bruna äppelkuddar var helt enkelt inte rätt vibe! ^_^)! Och ni som tycker att den rutiga kudden känns fel också, kolla på Adam i Beetlejuice, och kom sen och säg att den inte funkar! Gardinerna har ni sett förut, jag hittade fyra längder 90-talsgardiner på Röda Korset för ett tag sedan (för 40 kr!), dom är mörkblårandiga såg jag när jag kom hem, men dom ser svartvitrandiga ut, och så har dom rosenbuketter på dom mörka ränderna, och dom funkar väldigt bra i mitt vardagsrum! Enbart svartvitrandiga gardiner hade blivit väldigt randigt (å andra sidan - får jag tag på randiga gardiner så kommer jag helt klart inte att lämna kvar dom - mycket av det goda kan vara fantastiskt också!), men blommorna mjukar upp det hela på ett väldigt bra sätt, och särskilt nu på sommaren så funkar dom bra! Såna här blommiga 90-talsgardiner brukar alltid finnas att hitta på loppisar, och jag brukar aldrig vara speciellt intresserad av dom, men såhär så funkar det!
 
Igår var inte förra veckan, och det var inte jag som gjorde jobbet, men jag var med Alice till veterinären igår och tog tandsten. Jag hade möjlighet att åka tidigare med henne den här gången än förut, och belönades med att bara en tand behövdes dra. Får jag sjukersättning (håll tummarna!) så kommer jag att åka med henne två gånger om året, så kan vi förhoppningsvis hålla tandstenen i styr, och så ska vi förstås fortsätta att jobba på att få till tandborstningen. Det är synd att hon inte tuggar på ben, det är jättebra mot tandsten, men det är nätt och jämnt att jag får henne att äta ett dentastix nångång ibland. Hon gillar torkad kött, och det är typ det enda i godisväg som hon äter - kräsna pudlar är ingen myt!
 
Men veterinärbesöket gjorde att ett inköp jag hade hoppats kunna göra den här månaden inte kunde göras - väggskenor och konsoller till porslinshyllorna i köket. Dom billigaste jag hittat var på Biltema, men tyvärr så kan man inte beställa därifrån, och vi har ingen Biltema i Östersund heller. Men Clas Ohlson har också relativt billiga (billigare än byggbutiken i alla fall!), och dom kan man beställa. Men det blir som sagt inte av nu heller... Nästa månad är det kvartalsräkningsmånad, om jag räknat rätt, så det blir inte då heller, så jag får se hur det går med min plan att få upp hyllorna tills i september - jag hade ju velat ha upp dom till min födelsedag, det hade varit bästa födelsedagspresenten jag kunde ge mig själv!
 
Det är ungefär såhär jag har spenderat förra veckan, en hel massa fix, välbehövligt fix dessutom! Sånt som är normala hushållssysslor för dom allra flesta, men för mig med utmattning så blir dom till stora projekt, och stora projekt ska man uppmärksamma när man gjort dom klara, därav så blir det hela blogginlägg för sånt som i andras världar bara är värt en parentes. Å andra sidan så lever jag i min värld, inte i andras världar, och små trösklar blir gärna stora berg i min värld, och att bestiga berg är jäkligt bra jobbat!
 
Dagens soundtrack är en gammal spellista från 2011:
 
 

Kommentera här: