regnbågar

Igår var jag låg och kände mig eländig, men så var jag till Karin och umgicks med henne och Matilda och Egon ett tag, och mår mycket bättre idag! Jag är ingen supersocial människa, men ibland så behöver även en introvert enstöring träffa folk, och det var helt klart värt att ge mig ut i snöstormen för det. Jag kände mig som Emil i Lönneberga, när han körde Alfred till Mariannelund i stormen, och Alice gillade det definitivt inte när vi höll på att blåsa bort! Men, som sagt, det var värt det, och sen på kvällen så hade det lugnat ner sig betydligt. Idag blåser det dock igen, och morgonkissen blev väldigt kort - varken Alice eller Hasse ville gå speciellt långt.
 
Det dyker upp mer och mer regnbågsfärger i mitt kök, när min nya tapet kommer upp, så kommer det ju att bli något av ett regnbågstema över hela köket, men än så länge så är det bara detaljer. Men regnbågar är inte en ny grej för mig:
 
Som den här tröjan, som jag stickade för  några år sedan. Regnbågsextravaganza! Förresten, ser ni kudden i bakgrunden, med äppeltyget? Jag tog fram dom kuddfodralen i julas, dom kändes väldigt lämpliga för december, tillsammans med mina rödvitrosa julgardiner, och dom är fortfarande framme, för dom är fina. För ett par veckor sedan så tittade Lena förbi, och kikade runt i huset. "Kommer det det tyget från mig?" frågade hon om kuddarna. Och det gör dom nog, fast jag hade helt glömt bort det - jag var på loppis hos henne för sådär 10 år sedan, och hittade bland annat det fina äppeltyget. Vilket bra sammanträffande, eller hur!
 
Det här regnbågsfatet hittade jag på Lagerhaus för några år sedan, men det fick stå kvar på hyllan, för jag hade inte råd med det till fullpris. Nästa gång jag var där, så stod det på reahyllan, och jag högg det, snabbt som en kobra! Det är så fint!
 
Jag lyckades få in mina tre regnbågs-DIY (hyllan, klockan och kaninkrukan) på en bild, men dom kommer definitivt inte till sin rätt här. Dels är det svårt att se dom ordentligt, dels så försvinner dom mot den mörka inredningen. Men kolla vid klockan, där syns det att jag börjat grundmåla snickerierna! Jag ska dammsuga och skura köket, och skura lister och panel och sånt, så jag kan fortsätta med grundmålningen i veckan, och så jag kan börja sparmåla väggarna (jag behöver köpa en roller för att kunna måla dom, men jag kan börja med dom i alla fall!), och så ska jag måla blomhyllorna i fönstren med ett lager vit snickerifärg - dom får vara vita, det tror jag blir bra mot dom färgglada snickerierna sen.
 
Sen hittade jag lite regnbågsfärgade grejer att sätta upp på önskelistan:
 

 
Den här tapeten blev jag förälskad i! Jag hade en gulprickig tapet i köket när jag flyttade in i huset för snart sex år sedan, och tyckte jättemycket om den (jag hade nog fortfarande haft köket gult, om det inte vore för att jag föll för mörka och murriga inredningar, och i och med det ville göra om hela huset), och den här tapeten är ännu bättre! Jag skulle gärna vilja ha den någonstans hemma, men jag vet inte var det skulle vara isåfall. Målarrummet kanske? För jag gillar fortfarande tapeterna i vardagsrummet och sovrummet, och i hallen kan jag inte tänka mig att tapetsera om någonsin, och jag har ju min regnbågsrandiga tapet i köket. En regnbågsprickig tapet skulle passa bra i ett rum där jag vill vara kreativ, och mina målningar är ju nästan alltid väldigt färgglada, så för mig så är det bra inspiration. Tapeten kostar inte ens 300 kr/rullen, vilket är superbilligt för tapeter, men det är ändå för dyrt för mig, särskilt som att jag gissar att det går åt mycket tapet när den ska mönsterpassas. Men drömma kan man ju alltid!
 
Förresten, apropå att drömma - Suss har bjudit in oss på grillkalas i juni för att fira hennes examen (och födelsedag, gissar jag, eftersom det är nästan samtidigt), hoppas att allt funkar så att det blir av! Som jag skrev i början, att kunna vara social ibland gör så himla mycket!
 
 
Muggar har jag verkligen en neverending kärleksaffär med - jag blir förälskad i muggar hela tiden! Som dom här, som dök upp på pinterest igår. Är dom inte helt fantastiska, så säg? Fick jag dom här muggarna, så kunde jag tänka mig att rensa ut motsvarande mängd muggar ur samlingen, för dom här kan jag se mig leva med länge! 😍
 
 
Jag är inte helt onöjd med min nuvarande vattenkanna, den är snygg och stilmässigt väldigt flexibel, funktionen är inte helt perfekt, men utseendet har fått väga upp det. Men alltså, den här vattenkannan! Den är dyr (typ en femhundring), den ser ut att vara rätt liten, men återigen så väger utseendet upp allt - har ni någonsin sett något så fint?
 
 
Den här fantastiska virkade rutan fullkomligt skriker att den vill att jag ska göra några grytlappar i den här stilen, med POW!, BAM!, WHAM! osv som i gamla Läderlappen-serien. Jag ska bara leta reda på en beskrivning på hur man virkar bokstäver, och kolla om jag har något garn som funkar - fast jag misstänker att projektet måste inkludera loppisbesök för att hitta garner...
 
Ett väldigt lämpligt soundtrack till ett regnbågsfärgat inlägg, är She & Him, så glad och positiv och mysig musik!
 
 

Kommentera här: