funderar på färgsättning i köket

Jag visade den här bilden igår redan, men mera som en parentes - jag hittade dom här tapeterna på facebook, och ska köpa dom när jag får pengar i slutet på månaden. Dom befinner sig tyvärr i Västerås, som tur är så har jag kompisen Malin där, så hon hjälper till med hämtningen av dom, och skickar dom norrut med nästa resa. Med tanke på corona, så kan nästa resa dröja ett tag, men det är ok - jag har mycket som ska göras i köket innan tapeter ska sättas upp. Jag ska hitta ett skåp att ha som skafferi, jag ska hitta hyllor och konsoller som ska ersätta överskåpen (och sälja överskåpen när det är dags), och jag ska måla alla snickerier. Och inte minst - jag måste bestämma mig för färg på snickerierna! I och med att tapeterna är så väldigt vita, så är vita snickerier inte ett alternativ - trots regnbågsränderna så skulle helhetsintrycket bli vitt. Inte min grej!
 
Så det är där jag är i mina funderingar idag - vilken färg ska jag ha i köket runt fönster och dörrar, på golvlister och på den lilla panel som jag har i köket. Min första tanke var gult, med rosa som alternativ på andra plats, och blått som absolut inget alternativ. Men vi kikar på hur andra har gjort:
 
Dom första två bilderna är skärmdumpar, som synes. Den första är från Christine McConnells underbara hus, jag kollade på hennes house tour igår kväll, igen. 
 
 
 
Den andra bilden är från Olive Snooks lägenhet i Pushing Daisies, den har jag redan visat bilder från. Båda dom här kökena har den smutspastellgula färgen gemensamt, men Christine har kombinerat den med mycket vitt, medans den är kombinerad med blommig tapet hos Olive. Trots att intrycket är olikt, så är känslan ganska lik i båda köken, och jag gillar båda! Jag skulle nog inte välja en fullt så blek gulfärg hos mig, lite mer mättad, lite mer "oumph" tänker jag mig isåfall - utan att för den skull kliva över gränsen till knallgul! Inte heller skulle jag välja en alltför brun gulfärg, inte för mycket senap/lejon/ockra, alltså! Den tredje bilden är ett mer traditionellt svenskt retrokök - jag ska lägga in rutigt golv i kök och hall nångång i livet, men jag har svårt för att bestämma mig vilken färg jag vill ha på rutorna, så det lutar åt att det blir traditionellt svart och vitt. Det passar till nästan alla omgörningar i framtiden sedan!
 
 
 
 
Rosa är svårare, det är en balansgång där det är lätt att väga över mot alltför gulligt och alltför romantiskt - det måste bli retrorosa, och får man till det rätt, så blir det bra! Det sista rosa köket är förresten Dita von Teese kök, det påminner mig om Christine McConnells kök, fast dom egentligen inte är speciellt lika. Det är inte speciellt chockerande att hitta Dita i en liten roll i The Curious Creations of Christine McConnell!
 
 
 
Blått dras jag som sagt minst till, kanske för att köksväggarna varit blå i snart tre år (om än väldigt mörkblåa), kanske för att jag hade så väldigt blått kök på 90-talet/00-talet, kanske för att det helt enkelt känns svårt att hitta en bra blåfärg. Den ska funka bra med dom blå ränderna i tapeten, samtidigt som att det inte ska se ut som Grekland runt fönster och dörrar. Men får man till det, då är blått förstås fint!
 
 
 
 
Grönt har jag svårt att se framför mig som alternativ, och det är rätt konstigt egentligen - grönt och vitt (eller väldigt mycket vitt) kan också bli väldigt snyggt! Återigen så är det förstås en fråga om nyanser, många gröna nyanser drar för mycket åt lantkök, andra nyanser blir mera Pippi Långstrump (vilket är superhäftigt, men inte vad jag tänker mig), det måste vara en bra retrogrön nyans. Fast så är det ju med alla färger jag står och väljer mellan - jag måste hitta en bra retronyans, för retro är som vanligt det övergripande intrycket jag vill åt!
 
Dom här bilderna är alltså bara för allmän inspiration - det kommer ju inte att se ut ett dugg så hemma i mitt kök! Men det hjälper att ha nånting konkret att titta på, och att fundera över, och just nu lutar det alltså starkt åt gult och mindre starkt åt rosa (Christine McConnells och Dita von Teese kök är goals som bara den!). Men jag behöver inte bestämma mig idag - det bästa vore om jag hittade färdigblandad snickerifärg i en bra nyans, så sparar jag en massa pengar (även om det kommer att gå åt så mycket mindre färg, nu när jag inte ska måla trappa och hall också!), och så blir beslutet lite fattat åt mig samtidigt. Första steget är i alla fall att grundmåla alla snickerierna, och att hålla tummarna hårt för att hitta ett skafferi. Innan jag hittade tapeten, så var jag väldigt inriktad på att hitta ett trärent skåp, definitivt inte ett vitt. Med regnbågsrandigt mot vit botten, så blir vitt ett alternativ igen, likaså att hitta något som kan målas om, förhoppningsvis så blir det lättare att hitta någonting nu!
 
Dagens soundtrack är ett uttryck för en djupt känd känsla - halleluja! Min symaskin har varit trasig länge, jag har inte kunnat använda den på ett par-tre år, i förrförra oktober lämnade jag in den på lagning, 16 månader sedan alltså, och har inte kunnat hämta den sen (jag kan ha nämnt det några gånger på bloggen...), varje gång jag fått ihop pengarna, så har det varit något annat som det varit mer panik med. Men nu, till slut! Om en liten stund, så ska jag åka och hämta min efterlängtade symaskin! Och den är lagad och servad dessutom, den kommer att gå som en dröm! Nu ser jag fram emot att sy grejer! Därav dagens soundtrack:
 
 

Kommentera här: