vill fixa hemma & inspirerande hem

Jag känner mig alldeles bleh för tillfället, jag har inte lust med nånting egentligen, jag börjar göra saker, men lessnar lika fort som jag börjar - jag har saker som jag definitivt borde sätta igång med, eller göra klart, men det säger bara stopp. Så jobbigt, jag trivs ju bäst när jag har projekt på gång! Jag skulle vilja fixa hemma, men pengar och ork sätter käppar i hjulet (jag har ju köksrenovering planerad (funderar på tapeter här), men det är lite dominoeffekt som gör att jag inte kan börja - för att göra det, så måste jag göra det, och innan det måste jag göra det, osv). Jag har bland annat drömt om platsbyggda bokhyllor från golv till tak, jag vill ha ett nytt soffbord, och jag skulle vilja ha lite nya gardiner (jag har en uppsättning som är för korta, när jag var på Shoppis med Suss, så hittade jag en uppsättning som skulle ha passat perfekt att förlänga dom med, men dom var för smala, så typiskt!) i vardagsrummet. Jag vill ha ett nytt köksbord, några nya köksstolar (jag har två av den sorten jag vill ha, skulle haft 2-3 till), ett skafferi/porslinsskåp, återigen nya gardiner, och fixa till listerna vid taket, som behöver snyggas till med vit färg - ja, och så hela köksmakeovern, förstås... I hallen/trappen så behöver jag köpa en burk snickerifärg och jämna till färgen på panelen (jag hade en slatt kvar i en burk, som jag målade i sprickor i panelen, men den slatten var ljusare än resten av färgen jag använt), och jag skulle vilja tapetsera sista väggsnutten med tidningar - problemet är att jag inte når hela vägen upp till taket... I sovrummet så vill jag tapetsera över dom helgröna "lapparna", och klä om den oomklädda madrassen, och så behöver jag en sänggavel, en ny bäddmadrass och nya kuddar, och ett nytt överkast som är stort nog att täcka sängen vore inte helt fel. Ja, och så behöver badrummet göras om helt, och huset måste målas om, och stängslet runt gården och grinden måste göras klart...
 
Jag skulle kunna fixa listerna i köket, tapeten i sovrummet och sängmadrassen, men där sket sig orken... Dessutom, mitt hus börjar kännas tråkigt (fast jag egentligen gillar hur det ser ut), jag tror att det är förnyelse jag önskar mest av allt, att det händer något nytt - jag har haft det såhär i över två år, det är rätt mycket för att vara mig...
 
 
 
 
Det här inspirerar mig mycket! Väldigt engelskt, väldigt mönstrat, mycket konst, mycket böcker, mycket fina prylar, många möbler, många lampor, många detaljer... Det är inte långt från hur jag har det nu, men upphöjt till en mer genomtänkt nivå (som dessutom lär kosta många gånger mer än vad jag betalat för att inreda mitt hem - lågbudget är den röda tråden hos mig!). Och ja, jag vet - den här stilen är inte för alla, många tycker garanterat att det är plottrigt och trångt och grejer överallt. Jag tycker å andra sidan att ett mer minimalistiskt hem är tråkigt och opersonligt, och skulle aldrig kunna bo så. Det är grejen med ett personligt hem, att det visar personligheten hos den som bor där!
 
Så ja. Summa summarum - jag vill orka sätta igång med projekt, jag vill ha råd att genomföra igångsatta projekt, jag vill att mitt hus ska vara ett igångsatt och genomförbart projekt, men sitter här i soffan och orkar knappt ens att kliva upp och gå på toa...
 
Gläder mig åt det lilla: bytte fodral på två kuddar, och tog ner dom till soffan istället för att ha dom i sovrummet, där dom ändå oftast står på golvet. Stora röda äpplen är perfekt tyg nu innan jul, även om det inte är juligt egentligen - precis som jag gör med tex julgardiner. Färgskalan, inte motivet, ger julkänsla hos mig. Ska plocka fram min stickade restgarnsfilt, jag har ett gäng färdiga lappar att sy på - perfekt, för det kan jag göra fast jag bara sitter kvar i soffan. Ska också försöka måla klart ett påbörjat ATC-kort idag eller imorgon, så jag kan skicka det i veckan, och så jag kan sätta igång att måla ATCs till ett julpaket som jag vill skicka innan månaden är slut. Jag siktar inte högre än så, nu när allt bara är bleh och jag inte orkar eller har lust till något alls.
 
Dagens soundtrack:
 
 

Kommentera här: