stickar filt som ger mig huvudbry

För sådär 2½ år sedan, så började jag sticka en filt med åttkantiga rutor. Den växer väldigt långsamt, för jag får ett ryck nån gång ibland och stickar några rutor, och sedan ligger filten och väntar på bättre tider i flera månader. Jag använder mig av tunna sockgarnsrester, sånt som blivit över efter stickade sockar, sånt jag hittat på loppis, och sånt jag fått donerat/bytt till mig, och jag börjar känna att det behövs  mer garner. Jag har fortfarande en hel del kvar, men inte av så många färger, det blir svårare och svårare att hålla filten brokig - jag vill inte ha rutor av likadana garner bredvid varandra, och helst inte samma färger heller (vilket är en utmaning - jag har många blåmönstrade rutor!). Dessutom så är just dom här tunna sockgarnerna svåra att hitta på loppis, i Sverige så är det fortfarande många som stickar sockar i klassiska raggsocksgarner... Jag har en hög med sockgarn i garnskåpet, men jag vill inte göra rutor av dom innan jag har stickat sockar, för jag vill inte riskera att det blir för lite garn kvar, så att det inte räcker till sockar sen. Japp, det är en del att fundera på när jag stickar min filt...
 
Jag tog fram filten för ett tag sedan igen, och det känns som det går två steg bak för varje steg fram... Jag hade en del av dom större rutorna färdigstickade, bara att sy på, men dom är svåra att placera eftersom jag vill ha färgerna spridda i filten. Ett par rutor får helt enkelt vänta tills jag har stickat fler, så jag har flera färger att variera med. Dom små rutorna är ett ännu större problem - när jag förut stickade ett gäng små rutor, så glömde jag hur stora dom skulle vara, och jag stickade dom för stora. Några har jag sytt fast i filten, några hade jag inte sytt fast, för jag insåg att det störde mig alldeles för mycket att dom var för stora. Nu har jag gjort om (nästan) alla dom för stora rutorna, jag har repat upp några varv och maskat av rätt, inklusive på dom rutor som jag redan sytt fast - dom har jag tagit loss, fixat till, och sytt fast igen... Den här filten är helt enkelt ingen dans på rosor, den bråkar med mig hela vägen. Jag kan inte ens trösta mig med att "den blir i alla fall fin", för jag är inte så himla säker på det, det är svårt att se innan jag har blockat den om det ens blir bra. Brokig och färgglad blir den i alla fall, frågan är om det blir för mycket av det goda...
 
Jobbigast av allt? Jag kan inte se om det blir bra förrän jag har stickat klart hela filten... Snacka om att ge sig på ett jättejobb, som sen kanske bara blir kattskit...
 
Dagens soundtrack matchar min sinnesstämning med hela filteländet - det är lite mörkt och moody, och bitvis är det inte speciellt bra, och bitvis så är det väldigt bra:
 
 

Kommentarer:

1 Jessica Högberg:

Ha ha, vilket jobb! Jag är ganska säker på att den blir bra dock💕

Svar: jag hoppas verkligen det! ^_^
Miss Kitten Heart

Kommentera här: