med traditionell inspiration

I vintras hade jag en kort crush på kläder med folkdräktskänsla, innan den crushen snabbt ersattes med något annat (jag minns inte ens vad som följde sedan, började jag tapetsera köket kanske, eller målade jag?). På sätt och vis, så var det en ny upptäckt för min del, på sätt och vis så är det något jag har tyckt om sedan jag var tonåring. Låt mig försöka förklara - eftersom jag är delvis same (jag vet inte hur mycket exakt, mormor var same, jag tror att morfar åtminstone delvis var det, och nyligen fick jag veta av pappa att hans farmor också var same), så har det samiska alltid legat nära mitt hjärta, och hittar jag något samiskt på loppis som jag har råd med, så slår jag till, och så har jag alltid gjort (jag har en del smycken, ett par näbbstövlar, några väskor...). Likaså så har jag "alltid" gillat det indiskt bohemiska - som Indiska fortfarande var på 90-talet, då mycket mer av deras utbud var inspirerad av indisk tradition. Det traditionellt svenska har jag inte funderat så mycket på (mer än att jag "alltid" gillat musik typ Hedningarna och Garmarna), svensk folkdräkt har alltid känts gammaldags på ett tråkigt sätt, för mig har det typ varit tanter som alltid bär folkdräkt på skolavslutningar och midsommar. Men i vintras så upptäckte jag att detaljer av folkdräkter (både svenska och från andra länder och andra kulturer!) är jättefint att använda tillsammans med "vanliga" kläder, främst genom att jag hittade instagrammare som Lina Odell. Så det är alltså så som jag kan kalla folkkonst både en gammal kärlek och en ny!
 
Och nu har den kärleken vilat sedan i vintras (jag har fortsatt pinna på min folklore-ish-anslagstavla, men det är typ allt, eller jo, jag gick med i facebookgruppen Historiskt återskapande av folkliga plagg då i vintras, och det dyker upp inlägg därifrån i flödet ibland, och så kunde jag inte motstå att köpa en bok om traditionella svenska tröjor på Röda Korset förra månaden, trots att den var mycket dyrare än vad jag brukar betala på loppis), men häromdagen så stack den upp huvudet igen! Jag tror att det var när jag hittade PrettyShepherd på youtube som det slog till, eller så lade jag märke till henne just för att det börjat bubbla folkkonstlust i mig redan innan - hönan och ägget, ni vet! Jag håller på att kolla på hennes videos nu (ni hittar några om ni fortsätter läsa det här inlägget!), och så blir jag sugen på att hitta på något folkkonstigt till min egen garderob (jag har inte mycket kvar i gömmorna, vare sig tyg eller garn, så blir det när man rensar ut för att få en mer strömlinjeformad garderob, men jag har garn kvar sedan min spökmössa, en del ska bli pärlstickade muddar tror jag, och en del ska bli ett par muddar i hålkrusstickning - traditionella modeller, men i och med att dom blir svartvita så funkar dom i min garderob också - gör jag någon slags halloweenmotiv på pärlmuddarna så kan dom smygas in i min halloweengarderob också, men samtidigt så blir dom väldigt mycket mindre traditionella...), och så letade jag förstås genom vad jag redan har i klädesväg också. Och det är dit jag är på väg med det här långa förordet!
 
(Förresten, jag smyger in ett snabbt boktips innan vi går vidare - Anna Lena Stålnackes böcker om Tant Gredelins Vintage, i den andra och tredje boken, Tant Gredelin på turné och Tant Gredelins julbryderier, så spelar folkdräkter en liten roll, och att använda dom på ett nytänkande sätt!)
 
(Förresten igen - jag har tipsat redan om Bröllopsfotograferna, men tipsar igen: i avsnitt 3-5 så är Olivia och Anton från blackbirdandgoose med, och det är en massa folkkonstinspirerat i deras bröllop, och det är otroligt vackert precis varenda grej!)
 
Det här är alltså vad jag lyckats hitta med folkkonstkänsla här hemma:
 
Jag var ut till förrådet och grävde i lådor, och hittade just vad jag hade hoppats hitta (den röda väskan), men hittade också några väskor till (inte alla på den här bilden är från förrådet, ett par av dom är i ständig användning) - jag rensade ut dom för några år sedan och försökte sälja på loppis, som tur är så var dom kvar! Alla är inte traditionella på något folkkonstsätt, men det är något med naturfärgat läder som känns gammaldags och traditionellt! Vi kollar på dom på närmare håll!
 
Näver känns verkligen ursvenskt och allmoge, det är självskrivet om man vill ha in mera folklore i garderoben! Den stora väskan bor på min hatthylla, jag använder den som väska när andan faller på, men oftast så förvarar den sånt som tofflor och hundtröjor. Den lilla väskan (som har ett axelband instoppat under locket) vet jag inte om jag någonsin använt den, vilket förklarar att den rensats ut fast den är så fin. Ett problem för min del, är att remmen är kort - den är lagomt lång att hänga på axeln, men jag hänger aldrig väskor på axeln, för då ramlar dom av. Jag funderar på att ta bort remmen helt och använda den som kuvertväska, men å andra sidan så är inte kuvertväskor något jag använder speciellt ofta... Jag ska försöka få användning av den, jag får väl hålla fast axelremmen på axeln, om inte annat!
 
Två samiska väskor - den större rensades ut eftersom den användes för sällan, men eftersom jag saknat mer traditionellt samiska väskor, så ska jag jobba på att använda den! Den större väskan är baserad på saltpåsen i modellen, och en saltpåse är precis vad den lilla väskan är! Den kommer från min momma (alla andra väskor är köpta på loppis), jag fick den precis när jag bestämt mig för att jaga på loppis efter en saltpåse. Jag samlar alltid löst krafs (cerat, astmasprej och sånt) en liten väska i väskan, och jag hade kommit fram till att jag ville ha en sådan liten samlingsväska av samisk modell, och en saltpåse är perfekt i storlek till det! Jag vet inte om det blir för matchigt att använda den tillsammans med den större väskan, men å andra sidan - att matcha in absurdum kan vara rätt kul!
 
Den röda lilla väskan var alltså vad jag gick ut till förrådet för att leta efter - den känns väldigt folkdräktig, men jag googlade mig fram till att den är en marockansk berberväska! Tänk vad folklore från olika delar av världen passar bra tillsammans, och vad mycket likheter det finns! Ofta så är det mycket färg och mycket mönster och mycket broderier, och det mönsterklatschas lika mycket som det mönstermatchas, och det är antagligen därför jag tycker att det är så fint! Den större väskan är en vintageväska i doktorsmodell, när jag bildgooglade så fick jag inga svenska träffar, däremot från olika europeiska länder, så det är kanske en vanligare modell söderut. Doktorsväskor här är ju oftare svarta och mer avlång i modellen. Jag gillar den jättemycket, förutom en väldigt opraktisk detalj - handtaget är så litet, att det går inte att hänga väskan på handleden om man behöver ha handen fri, och det är därför som den har blivit utrensad. Nu tänker jag att jag får leva med att den är lite opraktiskt, för den är ju väldigt fin!
 
Jag hittade också tyg, som går att hitta på något med! Det rödrandiga tyget hade jag lagt undan för att göra någon dukningsdetalj med, bordstabletter eller något, som tur är så hade jag inte klippt i det! Det är en gammal gardin, med konstiga klippta hål i gardinstångstunneln, som knapphål ungefär, och den ser ut att vara ganska lagomt stor att göra en vid kjol av. Faktum är, att hade jag haft en fungerande symaskin, så hade jag suttit och sytt idag! Det svarta tyget är ett par sammetsbyxor - jag rensade i garderoben häromdagen, och dom här byxorna hör till det jag rensade bort, men som tur är, så har jag inte hunnit åka på Röda Korset med påsen. I en av videosarna med PrettyShepherd så tipsar hon om att hon köper sammetsplagg på loppis, och använder dom till detaljer när hon syr kläder - sammetstyg är inte lätt att hitta begagnat, och är dyrt att köpa nytt. Så jag gick ut till bilen, rotade igenom påsen, och tog med byxorna in igen - jag får se vad jag hittar på med dom! Vilket fall som helst, så lär jag inte sy något förrän symaskinsproblemet är löst, för visst, jag kan sy för hand, men jag tycker inte att jag får till fina sömmar med efterstygn (dom är fina på ena sidan bara), och jag vet inte vad jag skulle använda för stygn annars...
 
Men ja, det här är alltså vad jag lyckades gräva fram här hemma - det är bra att samla på sig en massa, och att inte göra sig av med precis allt! Som jag sagt, så tänkte jag också dela några videos med PrettyShepherd. Jag letar fler youtubekanaler med liknande innehåll, men har inte lyckats så bra med mina sökningar, jag har några alternativ jag ska titta närmare på, så jag håller tummarna för att dom är något för mig!
 
 
 
 
 
 
Folklore tar oss lätt över hela världen (folklore är helt enkelt dom traditionella kläderna hos olika kulturer, så det är liksom inbyggt i ordet!), vi började hos mig i Sverige och med mitt samiska ursprung (och tornedalskt - min farfar var tornedaling!), och via PrettyShepherd i Ungern till dagens soundtrack - The HU, från Mongoliet! Det är förstås viktigt att spara det traditionella, men det är också viktigt att hitta nya sätt att använda det, för annars så kommer väldigt mycket av det gammaldags att dö ut - som med folkdräkt här, det är inte speciellt vanligt med unga som använder folkdräkt, det är mest dom äldre, särskilt äldre kvinnor. Genom att göra det tillgängligt för en bredare publik (som The HU, som blandar traditionell mongolisk musik med modernare tongånger), så har det mycket större chans att leva kvar när dom äldsta generationerna har dött. En lagom blandning av gammalt och nytt, det tror jag behövs (utan att glömma det gamla, som sagt!), och att våga sätta sin egen prägel på det traditionella.
 
 

Kommentera här: