halloweenstickat och -virkat

Jag har väntat hela dagen på att en mössa ska torka, så att jag kan fota den och skriva det här inlägget - den är inte riktigt torr än, men torr nog!
 
Den här mössan, alltså! Jag har haft mönstret utskrivet, jag har haft garn i garnlådan, jag har bara inte orkat gå upp och leta rätt på stickor... Men igår så fick jag tummen ur, inte bara hämtade jag stickorna, utan jag stickade mössan dessutom - hela mössan! Mönstret heter Around it Ghosts, och finns gratis på Ravelry.
 
Garnet har jag fått från Weronica, planen var att använda det tjockare garnet (dvs dom större nystanen) till en mössa, och det tunnare garnet (dom mindre nystanen alltså) till ett par vantar. Nu, när jag började sticka mössan, så tyckte jag att det tjockare garnet såg lite för tunt ut, så jag använde båda varianterna, en tråd av varje, och när jag var klar, och hade blockat mössan, så visade det sig vara inte helt nödvändigt - mössan är lite åt det stora hållet, en tråd av det tjockare garnet, och en tunnare sticka, hade säkert också funkat. Å andra sidan - jag gillar när mössor har lite häng baktill, dessutom så får min vanliga hårknut plats i den också, och det är absolut ingen nackdel! Och med båda garnsorterna i mössan, så betyder det att den är stickad av silke, alpacka, ull och mohair - en riktig lyxblandning, som dessutom borde vara riktigt varm! Dessutom, mohairen gör att garnet är lite fluffigt, och det passade faktiskt riktigt bra på min spökmössa! (Det tunna garnet räcker förhoppningsvis fortfarande till ett par vantar, jag tror att jag måste blanda det med ett tunt sockgarn, för det är lite väl tunt att använda på egen hand...)
 
Riktigt bra passade det också, att jag äntligen gjort mig ett riktigt halloweenigt bidrag till min garderob - planen är ju att åtminstone några plagg (jag har en del kläder redan förstås, mest svarta - plus en tegel-orange-röd kjol med riktiga häx-/halloweenvibbar - sådär ett tiotal halloweeniga plagg är en bra siffra att sikta på, åtminstone tills jag vet hur mycket använda dom blir!) i min garderob ska ha halloweenmotiv och halloweenkänsla, och så kan jag sedan mixa och matcha dom med mina redan existerande kläder. Jag har en del halloweeniga grejer framme i huset året runt, det känns som ett logiskt steg att plocka in detsamma i garderoben!
 
Förresten, kolla på bilden med garnerna ovan - jag fick ju ett till garnnystan av Weronica, och det håller jag också på att sticka med:
 
Det rosarandiga garnet håller på att bli ett par sockar, tillsammans med ett enfärgat svart sockgarn. Det är inte helt uppenbart, men kollar man noga, så syns det att jag faktiskt stickar sockarna randiga - fyra varv med det rosa garnet, fyra varv med det svarta. Eftersom det rosa garnet är randigt i sig själv, så blir sockarna inte bara rosa/svartrandiga, utan rosa/grå/svartrandiga. Av någon anledning så får det mig att tänka på Halloween, det rosa/svartrandiga! Faktiskt, randar man lila, orange, rosa, grönt och vitt med svart (åtminstone om man väljer dom klaraste, mest självlysande nyanserna), så blir känslan Halloween, tycker jag!
 
Jag har förresten fler par sockar som ger halloweenvibbar - orangegula sockar med pumpor, gråsvarta sockar med spindlar, svartvita sockar med dödskallar (dom är ganska tjocka, jag ska nog sticka en tunnare variant nångång framöver!), orangerandiga sockar... Jag har väldigt många stickade sockar, både strumptunna, halvtjocka och raggsockar, men märkligt nog så tycker jag alltid att jag saknar fler... Antingen saknar jag färger, eller så saknar jag längre skaft, eller kortare skaft, eller vad det nu kan vara. Sticka sockar är visst något som jag aldrig kommer att bli klar med...
 
Jag tänkte lägga upp ett par riktiga halloweensockar på själva dagen (precis som jag gör till jul, då jag lägger upp en julstickning på julafton, en riktigt trevlig tradition!), jag fick ju fina garner av Audrey i födelsdagspresent, allihopa är som gjorda för att hitta på något halloweenigt med! Någon slags motivstickade sockar blir det av dom, jag vet inte om jag ska kombinera dom med varandra, eller om jag ska kombinera tex dom mörkare med något mera vitt, och dom ljusare med något svart. Jag har några dagar till att fundera på!
 
Jag är inte klar här - jag tänkte prata halloweenvirkning också! Jag har ju mitt traditionsenliga halloweenvirkprojekt, det här är femte året. Förra året orkade jag inte virka något i oktober, så i år blev det två virkprojekt istället. Ni har redan sett den här, spökduken som jag virkade först av allt.
 
Det har blivit en pumpaduk också, den får vara årets projekt, och så räknar jag spökduken som förra årets projekt. Faktum är, att jag virkat inte mindre än tre av varje av dom här dukarna, så jag är rätt trött på dom vid det här laget - en spökduk skickade jag i Tanyas hemliga halloweenpaket, en spökduk och två pumpadukar ska jag skicka som tackpresenter till dom tre damer som skickade halloweenpaket till mig. Jag hade hoppats på att få dom i brevlådan nu i veckan, men jag kommer inte att ha råd med portot den här månaden - dom får den nästa månad istället!
 
Förresten, apropå alla halloweenpaket jag fått - jag har precis redigerat en video med unboxings av alla fyra halloweenpaket, plus en snutt där jag visar vad Dollarstore har att erbjuda för halloweengrejer. Den håller precis på att laddas upp på youtube, jag delar den här nånting framöver! Men jag känner mig väldigt stolt över mig själv, att jag orkat vara så produktiv - igår stickade jag en mössa, idag redigerade jag en video. Jag är trött, men det är värt det!
 
Det blev ett långt inlägg, vi avslutar här, dagens soundtrack blir förstås halloweenigt:
 
 

Kommentera här: